2 באפריל 2013

"הקפיצה כלפי מעלה" – התוספת הסנסציונית...

רוס מקקיטריק מסכם במאמר קצר וברור את פרשת מרקוט וההוקי סטיק המפוברק החדש.

פרסום המאמר של מרקוט שימש עילה למאמרים מפחידים רבים בעיתונות, שדיווחו בלשון סנסציונית וכותרות מפחידות. הנה כמה דוגמאות:

"אנו דפוקים – נתונים של 11 אלף שנים מוכיחים זאת" – האטלנטיק, 9 למרץ.
"הטמפרטורה העולמית – הכי גבוהה ב 4000 שנה" – הניו יורק טיימס, 7 למרץ.
"ההתחממות לאחרונה חסרת תקדים ב 11 אלף שנה" – אסושיאטד פרס, 7 למרץ.
"שיעור ההתחממות ב 150 השנים האחרונות – לא הייתה כמוה בלפחות 11 אלף שנה" – מיכאל מרשל, ניו סיינטיסט, 7 למרץ.

האמת היא שאין שום קשר בין הכותרות למאמר, והמאמר, כולל השגיאות הרבות שלו, אינו מוכיח שום דבר מהדברים שבכותרת.

המאמר שפרסמו מרקוט ושות' לפני חודש בירחון המדעי היוקרתי (לשעבר) "סיינס" מבוסס על עבודת דוקטורט של מרקוט שפורסמה גם ברשת בשנת 2011.



בציור הזה רואים בצד ימין את הגרף העיקרי כפי שהופיע בעבודת הדוקטורט, ב 2011. בצד שמאל – כפי שהופיע במאמר ב"סיינס", במרץ השנה. ההבדל הוא הזנב, בקצה הימני של התמונה השמאלית, ה"קפיצה הנוראית כלפי מעלה". קפיצה זו לא נמצאה בעבודת הדוקטורט. הממצאים בעבודת הדוקטורט, אודות הטמפרטורות לאורך ההולוקן, הם לא חדשים ולא מפתיעים. ממצאים דומים פורסמו כבר בדו"ח IPCC הראשון משנת 1990. אין בהם עניין מיוחד, וזה גם לא מקנה למחבר פרסום גדול. אז הלך מרקוט והוסיף ולממצאים שלו פלפל, תוספת סנסציונית, תוספת שמבוקשת מאד בשוק האופנתי של ההפחדה האקלימית – התוספת של הזנב הקופץ כלפי מעלה שבציור השמאלי, המתיימר לתאר את קפיצת הטמפרטורות (חסרת התקדים!) במאה ה 20.

כדי ליצור את הזנב הזה הוא השתמש ב"טריק" – חדש – תיארוך מחדש של ראשית השחזור. מקקיטריק מסביר את הטריק במאמרו. בקיצור: הוא התעלם מתאריך תחילת השחזור של מספר פרוקסים (כפי שפורסמו על ידי החוקרים שאספו וניתחו את הפרוקסיס המקוריים), והדביק להם, ללא הצדקה, תאריך חדש משלו. בתוספת FAQ שפרסמו אתמול באתר RC הם מודים, כמו שדיווחנו, שהשחזור שלהם של הטמפרטורות של המאה ה 20  ("זנב הקופץ") "אינו מבוסס" מספיק, ואין להוציא ממנו שום מסקנות. כלומר – הם מודים שהזנב הקופץ מפוברק. אח"כ הם הלכו והוסיפו את הטמפרטורות המדודות של המאה ה 20 כתוספת לגרף שלהם. אבל, הטמפרטורות האלה לא שייכות למחקר, ונמדדו באמצעים ושיטות אחרות, ולא ניתן להדביק אותן במקום שאין הם שייכות לו. כלומר לא ניתן לעשות גרף אחד מתפוזים ותפוחים יחד.

למרות ההודאה של מרקוט בחוסר האמינות של ה"זנב הקופץ", מרקוט ושות' כבר זכו למאמר שפורסם ב"סיינס", ולתהילה ופרסום, וקהילת החממיסטים למבול של כותרות מפחידות ומאמרים סנסציוניים, הכול מבוסס על הזנב המפוברק. המטרה הושגה.

ויש עוד נקודה.
הטענה המרכזית שלהם היא שהעלייה המהירה והתלולה בטמפרטורות במאה ה 20 היא ללא תקדים בתקופת המחקר שלהם שמכסה עד 11300 שנה לאחור.
וראה זה פלא, בתקופת הדריאס הצעיר, שהחלה לפני 12800 שנה והסתיימה לפני 11500 שנה הייתה קפיצה גדולה ומהירה מאד בטמפרטורות, קפיצה בסדר גודל של 10 מעלות (+- 4) שהתרחשה במשך כ 40-50 שנה.
כלומר: מרקוט ושות' בחרו בקפידה להפסיק את השחזור שלהם בדיוק 11300 שנה לאחור, כדי שיוכלו להתעלם מהקפיצה בטמפ' בתקופת הדריאס הצעיר, ולטעון שהקפיצה במאה ה 20 היא חסרת תקדים. טריק מרשים!

איש אינו יודע מה גרם לקפיצה של דריאס הצעיר. אבל, כולם "יודעים בוודאות" מה גורם לקפיצה "חסרת התקדים" של המאה ה 20 (הפד"ח).

הנה הסיכום של מקקיטריק:
"קיימת בהחלט תופעה של "הכחשה" (denialism ) מצד המדענים שאינם מבחינים שהחסות המתמשכת שלהם לצורות התנהלות מפוקפקות כאלה פוגעת באמינות המדע בעיני הציבור".

יעקב






2 תגובות:

איל אמר/ה...

זה כבר הפך לתופעה מייאשת. בכל פעם שמתפרסם "מחקר" כזה, זה רק עניין של זמן עד שמקינטאייר או מק'קיטריק (או שניהם) יכסחו לכותבים את הצורה, לא לפני שהתקשורת תצא בהודעות בומבסטיות חסרות אחריות (וחסרות בסיס כמובן).
ומי משלם את המחיר? כמובן, המדע.
אמנון יצחק, מאחוריך!

יעקב אמר/ה...

שיתחילו לפרסם מחקרים של ממש, לא ספקולציות עם משחקי הינדוס מספרים.

ושהמבקרים-העמיתים בז'ורנלים המדעיים - שיבקרו ברצינות ולא יעבירו כול שטות רק מפני שזה מתיישב עם האידאולוגיה שלהם.