23 במאי 2014

מהפכת האנרגיה הגרמנית – המספרים המעידים על הכישלון הצפוי.


כתבנו בבלוג זה בעבר על הדשדוש (דריכה במקום) של האנרגיה המתחדשת בגרמניה, בשנת 2013, גם על כישלונה בהורדת הפליטות, וגם על ההערכות של סגן ראש הממשלה ושר האנרגיה הגרמני בדבר השפיות של תכנית המהפכה האנרגטית - Energiewende

באתר של "קולקטיב האנרגיה" התפרסם מאמר ענק ובו כל המספרים האפשריים על שוק האנרגיה בגרמניה, והשילוב של האנרגיה המתחדשת בו, וקישורים לכול האתרים הרשמיים של גרמניה המכילים את כול הנתונים.
לא ארבה במספרים כאן, מי שמתעניין יקרא במאמר. אציין שוב את הנתונים העיקריים: הפקת חשמל לפי הדלק: (שימו לב – חשמל – לא אנרגיה בכלל, יש טעות במאמר):
45.2% מפחם, 15.4% אנרגיה גרעינית, 10.5 גז טבעי (רובו מרוסיה), מקורות מתחדשים: 23.9%, מהם: 8.4% רוח, 4.7% שמש,  3.2% הידרו, 6.7% ביומסה (עצים ופסולת חקלאית) וכו'. 
גם באתר זה יש מאמר מלא נתונים על גרמניה, השואל "מהפכת האנרגיה – קאפוט?". חשמל הוא רק כחצי מהאנרגיה הנצרכת במדינה, השאר זה דלק לתחבורה ותעשייה, ולחימום בתים. ה"מקורות המתחדשים" מהווים רק כ 10% מס"ה צריכת האנרגיה בגרמניה (לעומת 23.4% בהפקת חשמל).

באשר ל"יעדים" המאד יפים, מחממי  הבטן, של גרמניה, להפיק XX% אנרגיה מתחדשת עד שנת YYY, ולהגיע ל 80% בשנת 2050: אלה קשקושים חסרי שחר.

להידרו אין פוטנציאל לעלייה נוספת (מעבר ל 5%) בגלל שמרבית האתרים המתאימים כבר נוצלו (ונבנו סכרים הרבה לפני תכנית "מהפכת האנרגיה"), וגם ל"ביומסה" (עצים) אין, בגלל שאין עצים או פסולת חקלאית בכמויות הנדרשות. נשארת השמש והרוח, בהם אפשרי גידול, בתיאוריה, אבל הם כבר עכשיו גורמים לקשיים גדולים ברשת, בגלל אופיין התזזיתי.

כל הסיפור על "8.4% חשמל מרוח, 4.7% משמש, הוא אשליה. האמת היא שבזמנים בהם הרוח נושבת או השמש זורחת ויש תפוקה גדולה של חשמל ירוק, לעיתים קרובות החשמל לא דרוש כי תחנות כוח פחמיות וגרעיניות מספקות את כול החשמל הדרוש, ולא ניתן לכבות אותן. אז מה עושים? מנתקים אותן מחשמל, למרות שהן ממשיכות לשרוף פחם ולפלוט פליטות – כי לפי חוק – חייבים לקנות את החשמל קודם כול מתחנות ירוקות. אפשרות שנייה (נפוצה יותר) מייצאים את החשמל המיותר לארצות שכנות, במחיר אפסי. כלומר: ממשלת גרמניה משלמת מחירי הזנה קבועים, גבוהים, לחשמל ירוק, ומוכרת את החשמל הזה במחיר של הפסד גדול לארצות שכנות – וזאת מבלי שהוא יביא לקיצוץ בפליטות. זה לא מצב הגיוני, ולא בר קיימא.

מלבד ההשקעה הישירה וההתחייבות של ממשלת גרמניה, למאות מיליארדי אירו, בתעריפים מובטחים ל 20 שנה, לחשמל ירוק – נוצרת בעיה של השקעות נוספות הדרושות: בניית קווי ממסר, בעלויות של עשרות מיליארדי אירו, שעוד לא החלה, ונתקלת בהתנגדות התושבים שסמוך לבתיהם אמורים לעבור קווי הממסר. לא ברור אם, ומתי ייבנו קווי ממסר אלה. בעיה אחרת היא הסגירה של תחנות כוח גזיות (התחנות במתאימות ביותר לשמש גיבוי לאנרגיה הירוקה התזזיתית). החשמל הירוק, והמחיר הגבוה של הגז, הופכים את התחנות לבלתי כדאיות מבחינה כלכלית. אבל, חייבים לשמור עליהן כדי לספק חשמל בעת שלא נושבת רוח, לכן, תיאלץ ממשלת גרמניה לשלם להם "דמי כוננות" שיכסו את הוצאות המימון והתפעול שלהן.

שורה תחתונה: גרמניה בונה תחנות פחמיות חדשות. את החשמל הירוק הם מאד אוהבים, ומתגאים בו, ומתפארים וגם להכריז על "יעדים ירוקים" זה יפה ולא עולה כסף.  אבל – לשבת בחושך הם לא מוכנים, ולכן בונים תחנות פחמיות. כלומר – הם קוקואים, אבל רק עד גבול מסוים.

גרמניה חוקקה את חוק מהפכת האנרגיה הראשון בשנת 2000. עברו 15 שנה של מאמצים אדירים, הכי גדולים שאפשר. הם פעלו בשיטה: "יעלה כמה שיעלה". הם בנו תחנות רוח ופאנלים סולאריים בכמויות אדירות, הכי הרבה שאפשר. אף מדינה בעולם לא עשתה ולא מסוגלת לעשות יותר – למען אנרגיה ירוקה,  לא ניתן לעשות יותר. וראו מה הושג – אפס מוחלט בירידת פליטות. תוצאות מזעריות באנרגיה מתחדשת (כ 12% שהינם, כמו שהסברתי, במידה רבה אשליה).

הכוחות הירוקים מתעלמים מהעובדות, מהמספרים שכבר הצטברו, וממשיכים לחלום על הבלתי אפשרי ולהטיף "צריך לעשות יותר". הם לא חיים בעולם המציאות.

יעקב

4 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

יעקב, בכל פעם שאתה מדבר על סגירת תחנות גאזיות וכורים גרעיניים, יש צורך לציין שהירידה נובעת ממלחמת שן ועין (TOOTH AND NAIL) של האבטיחים ("ירוקים" כלפי חוץ, "אדומים" בלב-פנימה) בכל סוג של אנרגיה מעשית (למעשה, הם נלחמים בכל דבר המשפר את רווחת המין האנושי) אפילו אם אנרגיה זו היא מביאה להפחתת פליטות הפד"ח - כמו הגאז או מונעת אותם לחלוטין (כמו הגרעין). לכן ה"אבטיחים" עושים הכל לעצור את ה-FRACKING באירופה למרות שבכך ניתן יהיה להוריד את התלות בגאז הרוסי וכו'.

יעקב אמר/ה...

הם נלחמים נגד פחם, גז, נפט וגרעין כי הם טוענים ש"זה מלוכלך".
הם צודקים - זה מלוכלך.
אבל אנו זקוקים לאנרגיה. לחיות בלי אנרגיה זה בלתי אפשרי. את זה הם אינם תופסים.

אוטופיה לא קיימת.

עולם מודרני של רווחה לא יכול להתקיים ללא אנרגיה, ואנרגיה זה - מה לעשות - זה "מלוכלך".
אין לי וויכוח איתם על ש"זה מלוכלך". הוויכוח הוא על השאלה אם אפשר לחיות בלי אנרגיה.

אשר פט אמר/ה...

יעקב, הם לא נלחמים בגאז, נפט וכו' בגלל שזה "מלוכלך" - הם נלחמים בזה בגלל שזה מעשי. אם מחר יפתחו את ההיתוך הקר (COLD FUSION, טכנולוגיה גרעינית שאינה משאירה פסולת גרעינית או רעילה) אז האבטיחים ימצאו סיבה להילחם גם בזה. לא מאמין לי? הנה:

"Giving society cheap, abundant energy would be the equivalent of giving an idiot child a machine gun." - Quoted by R. Emmett Tyrrell in The American Spectator, September 6, 1992

הם נלחמים אינסטינקטיית בכל דבר שטוב לאנשים (מהמילה - אנושות) כי הם רואים באנושות סרטן. הם שונאים אנשים וכל מה שטוב להם. לא מאמין לי? הנה:

"We've already had too much economic growth in the United States. Economic growth in rich countries like ours is the disease, not the cure." - Quoted by Dixy Lee Ray in her book Trashing the Planet (1990)

כדאי שתפנים את הכיוון החדש של האבטיחים. הקרב על עצירת הקידמה ע"י שקר ה"התחממות הגלובאלית" או כל השמות האחרים (שינוי אקלים וכו') נראה מנקודת מבטם של האבטיחים כקרוב לאבוד, כך שהשאיפה לחבל בדילקי מאובנים ובכך לחנוק את הקידמה והרווחה האנושית אינה מתממשת וקרב מונחים יעבור לכיווונים של "יש יותר מדי אנשים בעולם, כדור הארץ לא יכול להכיל את כולם וכו', זה הלך הרוח כרגע בפורומים ותגובות. שים לב.

יעקב אמר/ה...

""יש יותר מדי אנשים בעולם, כדור הארץ לא יכול להכיל את כולם וכו'"

זה לא חדש, זה החל ממלת'וס וספרו שפורסם ב 1798.
נכון... רבים מאמינים בזה...

אני מנסה לא להתעסק עם ויכוח אידיאולוגי-דתי עקר (אין סיכוי לשכנע), ורק להראות שהמעשים שנעשים - תכנית מהפכת האנרגיה של גרמניה - אינם יכולים להוביל למטרה המוצהרת - הפחתת הפליטות.

זה לא וויכוח אידיאולוגי - זו בחינה של מציאות פשוטה.

את המאמינים המכורים כמובן אי אפשר לשכנע בנימוקים רציונליים. אבל, אולי, יש אנשים שיבינו את העניין.