30 באפריל 2012

פורנוגרפיה של דובים 2:



על גליון 20 לאפריל 2012  של מגזין Science פורסמה תמונת השער הבאה: 


ובכיתוב נאמר (תרגום שלי): "דב קוטב צעיר על פיסת קרח שנסחפת בים ברנטס, צפון-מזרח לאי סוולברד, נורווגיה. דובי הקוטב תלויים בקרחונים ימיים כפלטפורמה לצייד כלבי-ים, אך ההמסה הנוכחית ונסיגת הקרחונים מסיגה אותם אל האדמה. "
כלומר, הקורא שמתבונן בתמונת השער של העיתון מבין מייד שדובי הקוטב בסכנת הכחדה, ושזוהי הסיבה היחידה שהם מעניינים. (דרך אגב, הם לא, כפי שניתן לראות כאן, וכאן. 

אבל, מי שממשיך לקרוא שם לב שהמאמר שמקושר לתמונה כלל אינו עוסק  בעניין זה. הוא עוסק בהשוואה פילוגנטית בין הגנום של דובי קוטב ודובים חומים, ומראה שההתפצלות התרחשה לא לפני 160,000 שנה כפי שהיה מקובל לחשוב, אלא לפני 600,000  שנה, מה שנתן לדובי הקוטב זמן מספיק לעבור אדפטציה אבולוציונית. 
כלומר, אין שום קשר בין נושא המאמר לבין תמונת השער, המגזין המפורסם שוב נוקט עמדת הפחדה.  למעשה, אם חושבים על זה, המאמר הנ"ל מראה בדיוק ההיפך ממה שרצו העורכים להראות: אם דובי הקוטב התפצלו לפני זמן כה רב, הם בוודאי שרדו שינויי אקלים חמורים מאוד כמו תקופות קרח ותקופות חום שונות, ובכל זאת – הם עדיין כאן. מעורר תקווה, לא? 


יוני

תגובה 1:

יעקב אמר/ה...

כבר התרגלנו. ב ynet שמים בשער את בר רפאלי, בירחונים מדעיים - דובי קוטב. הירחונים ה"מדעיים" רוצים גם כן לקדם את המכירות. מסתבר שגם להם יש אינטרסים מסחריים, גם הם רוצים להרוויח כסף, לא רק נטייקונים. מה, לא מדיע להם?