21 ביולי 2012

מחריד // גידולי פרא עיתונאיים אובחנו בעקבות האסון בפוקושימה

העיתון  "דה מרקר" מביא כותרת מפחידה במיוחד (אפילו מחרידה במיוחד)  בה הוא מתאר תוצאות של בדיקות לגילוי גידולים בילדים מאיזור פוקושימה, המראות שלכשליש מן הילדים שנבדקו ישנם גידולים מסוגים שונים בבלוטת התריס (זוהי הבלוטה שבא נספג בקלות יוד, ולכן התוצר I-131 הרדיו-אקטיבי   מתנקז שם). המאמר מביא בנוסף ציטוט מפי רופאה בשם הלן קלדיקוט   (Helen Caldicott).  

בתמונה: לא נגענו... כך נראית הכותרת בדהמרקר, בעיתון לאנשים חושבים.

לפני שנתייחס למצב כפי שהוא באמת בפוקושימה, ראוי לציין שתי נקודות מחשידות בכותרת זו: 
(1) העיתון אינו מביא מראה מקום למחקר המקורי. מכאן שזהו אינו מחקר שפורסם בעיתון מדעי, עם כל הבדיקות המתחייבות והביקורת הנלווית. למעשה, לא ניתן למצוא עותק מהמחקר המצוטט ברשת, אלא רק את תוצאותיו.
(2) הרופאה מצוטטת ידועה בתור מתנגדת ארוכת שנים לכל דבר שקשור לאנרגיה גרעינית, וגם ידועה בתור מי שאינה בוחלת להשתמש בשקרים ונתונים מסולפים לצרכיה, למשל במאמרו של מונביוט כאן.  ובסיקור שלנו משנת 2011 כאן.

בכל זאת נעשים מחקרים מדעיים רציניים על השפעות הקרינה שנפלטה מן הכורים בפוקושימה, והנה שתי דוגמאות:

הראשונה, מחקר שנעשה על אותה בלוטת התריס בקרב המפונים מפוקושימה (הפעםמחקר שפורסם ב- Nature) מראה כי רמות הקרינה אליה נחשפו המפונים (כפי שנמדדות ע"י מדידת ריכוזי I-131 בבלוטת התריס)  היו בערך מאית (כן, אחד חלקי מאה!) מן המנות אליהן נחשפו מפוני צ'רנוביל, והרמה המקסימלית היתה  כ-23mSv לילדים ו-33mSv  למבוגרים (רשמו מספרים אלו, אחזור אליהם בקצרה). 

במחקר נוסף (פורסם כאן ), חוקרים מאוניברסיטת Stanford ערכו חישוב לפיו מספר מקרי המוות העתידיים כתוצאה מהחשפות לקרינה מפוקושימה הוא כ- 130 ועוד כ-180 שיסבלו מנזקי קרינה הניתנים לטיפול ותיקון. עוד מחשבים החוקרים כי הפינוי מאיזור האסון חסך כ-22% ממקרי המוות, כלומר כ-28 אנשים. לעומת זאת, החוקרים זיהו כ-600 מקרי מוות שנגרמו כתוצאה ישירה מהפינוי (תאונות דרכים, התייבשויות, תשישות וכיו"ב). כלומר, הפינוי הרג יותר אנשים מאשר הציל !!

לסיום, נקודה חשובה היא (וזה מוסבר גם במאמר למעלה וגם בדיון מהעיתון Nature, כאן ) שהמדע באמת אינו יודע לכמת נזקי קרינה כתוצאה מהחשפות לרמות קרינה כל-כך נמוכות. השיטה הנוכחית הידועה משתמשת באינטרפולציה לינארית (על כך כתבתי כאן ) ולכן כנראה מבצעת הערכת יתר. 
החשיפה המינימאלית ממנה ניתן לראות השפעה סטטיסטית לנזקי קרינה (קלים מאוד וברי תיקון, שאינם גורמים למוות) היא 100 mSv, פי חמישה מהכמות המאקסימלית כפי שנרשמה במחקר שהזכרתי מעל. 

כמסקנה בנושא המשבר בפוקושימה, שוב ושוב ניתן לראות כי הנתונים האמיתיים מראים שעל אף כל ההרס והזעזועים לא היה משבר גרעיני, מעבר לכך, הטכנולוגיה הגרעינית עמדה בצורה מצויינת באחד ממבחני הבטיחות הגדולים שנערכו לה (להזכירכם, באסון הצונאמי עצמו נהרגו כ-30,000 איש).

בפוקושימה לא התרחש אסון גרעיני, אלו רק גידולי פרא בדמיונם של עיתונאיים ותקשורת ש"מאכילה" אותנו בשקרים והפחדות חסרי כל שחר מדעי.

יוני

הערה: ברכות לאתר ביקורת התקשורת "לאטמה" שמפרגן לנו - כאן.

8 תגובות:

אורי אמר/ה...

יפה וטוב. דברים חשובים.

אלף שי אמר/ה...

רק הערה לשונית לדברים החשובים:
בר-תיקון זה בארמית
ניתן לתיקון בעברית.
כתוצאה מכך -
בני-תיקון או ניתנים לתיקון
אבל אי אפשר לומר: ברי-תיקון.
יש רק ברי לבב, אך זה כבר אופרה אחרת.

בועז אמר/ה...

תודה עבור התיקון...

אליק אמר/ה...

אני לא מכיר את הבלוג ולא את האג'נדה שלו, הגעתי לכאן לאחר שקראתי על הפוסט הזה באתר אחר
100 זה פי שלושה מ 33 או פי ארבעה מ 23 אז לפי איזה חשבון כותבים כאן "פי חמישה מהכמות המקסימלית" עם הדגשה על "חמישה"? נראה לי שהכותב נופל באותו מקום בו הוא מבקר - הגזמה בנתונים להטות לכיוון שהוא מעדיף.
נראה לי ש"פי שלושה" יכול לשרת את טיעון במידה דומה

יוני אמר/ה...

אליק שלום
100/22=4.5454545454545
אז פי חמישה זה קירוב לא רע, בעיקר בהתייחס לשגיאות האופייניות לחישובים אלו (שאותן הזכרתי בטקסט). צריך גם לשים לב (ואני מאוד ממליץ שפשוט תכנס למאמר המקורי, שצירפתי אליו לינק ואם יש בעיה צור עם הבלוג קשר, תשאיר אימייל ואני אשלח לך אותו) ש-23 ו-33 הם הערכעם המקסימליים, הערכים האופיניים היו יותר בסביבות 5mSv, כלומר אחד חלקי 20 מ-100mSv. צריך לשים לב לדברים החשובים...
יוני

יוני אמר/ה...

אבל אם זה מפריע אפשר לתקן ל"פי שלושה או ארבעה", ועדיין הטיעון תקף. ההבדל המהותי ביני לבין כותבי הכתבה המקורית הוא שאני נותן את כל המידע, כך שכל אחד יכול לקרוא את המאמרים ולעשות לבד את החשבון ולהשתכנע בעצמו, כך שאין צורך בשום שכנוע מיוחד (כמובן החיסרון הוא שרק אנשים מסויימים יטרחו לעשות את החשבון האמיתי...)
יוני

יוני אמר/ה...

אגב, אליק:
רק כרגע ראיתי שבאתר של "לאטמה" התנהל דיון כמעט זהה למה שאני כתבתי פה, אבל זה לא הייתי אני!! אז אכן "פי חמישה" הייתה שגיאת סופרים וכדאי לתקן ל"פי שלושה", אבל אני די מרוצה שהטיעונים של מי שענה ב"לאטמה" שהים לשלי, כולל ההבדל המהותי שאני מציג את המידע. וכל הכבוד על תשומת הלב לפרטים, זו הדרך הנכונה!
יוני

אליק אמר/ה...

יוני שלום
אתה בעד דיוק בפרטים, גם אני.
אתה נגד יצירת פאניקה שאינה מוצדקת, גם אני.
בהצלחה