13 ביולי 2012

תגליות הנפט והגז בארה"ב ועתיד הכלכלה - הפראקינג משנה את כללי המשחק


במאמר סיקור נרחב בוול סטריט ג'ורנל אתו כותבים 4 מחברים תחת הכותרת "החזרה של הדלקים הפוסיליים" מתוארת המהפכה הטכנולוגית של הפראקינג המתרחשת בשנה האחרונה בכל האמור בהפקת דלקים פוסילים (נפט וגז). 

הכותרת מעט לא מדוייקת, כי כפי שראינו בדו"ח המכון הפדראלי למדעי האדמה והמשאבים בגרמניה בחודש שעבר, הנפט והגז מעולם לא הלכו לשום מקום והם עימנו ויהיו עימנו לפחות לעוד חצי מאה, אם לא מעבר לכך. ראו דיאגרמת תחזית צריכה עולמית של דלקים מדו"ח המכון הגרמני להלן:

המאמר מציין כי תגליות עצומות של נפט וגז בארה"ב מצטברות להשפעה המשנה את כללי המשחק (Game Changer ) מונח בו השתמש גם המכון הגרמני בדו"ח שלו.


דיאגרמה מתוך המאמר ב-WSJ - התהפכו היחסים בין ייבוא להפקת נפט בארה"ב


כעת משנות הרזרבות הענקיות של גז ונפט כבר את התמונה של יחסי ההפקה העצמית למול הייבוא שהתהפכו בארבע השנים האחרונות למצב שבו עיקר אספקת הנפט האמריקאית, 78% כבר אינה נסמכת על ייבוא אלא על הפקה עצמית. 

המחירים היורדים של האנרגיה דוחים בעשורים רבים את נבואות "קץ הימים", בארה"ב מדובר על אספקה זמינה כעת של גז שתוכל למלא את הצרכים ל-75 שנה קדימה (אם לא יותר) ומשנה כליל את תמונת הכלכלה. (אם משהו יציל את כלכלת ארה"ב, האנשים והטכנולוגיות החדשות במגזר האיתור וההפקה של הנפט והגז יהיו כנראה חלק נכבד מכך). מה השתנה כעת? שואלים במאמר ועונים: הכלכלה שלנו "הופרקה".

So what's different now? To put it crudely, our economy has been fracked up. Fracking is the extraction technique that has enabled drillers to tap enormous new reserves of natural gas across the country...

באשר לכותרת של הWSJ; אם מתרחשת "חזרה" של הדלקים הפוסיליים היא בעיקרה חזרה תודעתית לאחר שהציבור במדינות המערב חונך להאמין כי חלף עידן הדלקים הפוסיליים. הציבור שהולך שולל על ידי פוליטיקאים ותועמלנים, האמין כי אנרגית רוח ואנרגיה סולארית יפתרו את כל בעיותיו על רקע האמונה כי משאבי הדלקים הפוסיליים עברו את נקודת השיא וכעת הם מתדלדלים ומתייקרים. הציבור הזה  מצא עצמו שוקע בחשבונות חשמל מתנפחים מבלי להשיג שום יעד מתוכנן - לא אספקת חשמל סדירה ולא הפחתת פליטות.  

הולכת השולל הזאת (הנמשכת בישראל עד היום) עלתה ביוקר למאות מיליוני צרכני האנרגיה בכל העולם, אם בכך שהתפתו להוציא סכומים גבוהים על התקנות גגות סולאריים מתוך ציפייה לעליית מחירי האנרגיה הפוסילית והחזר השקעה מהיר ואם על ידי האמרת מחירי האנרגיה בשל הסיבסוד המאסיבי של מתקני רוח ואנרגיה סולארית. 
בכל העולם סבלו האזרחים מעצירת הבנייה של תחנות כוח חדישות ואיומים בסגירת כורים גרעיניים. כפי שסיכם זאת בניסוח עדין ד"ר לאבלוק: "מיהרנו מידי לאנרגיות מתחדשות ללא מחשבה מספקת..."

בישראל חזינו במחול התעמולה הזה סביב הקמת תחנת הכוח החדשה שלא קמה והתשלום ברור, או לפחות צריך להיות ברור כעת כאשר אזרחי ישראל התחילו לחוות את המשמעות של ניתוקי חשמל. 

מי שלא הבין יכול היה לשמוע הבוקר ברדיו את יו"ר חברת החשמל שהפך ליועץ מיזוג וחיסכון באנרגיה, כעת שאין לו את יכולת הפקת החשמל שהיתה צריכה לעמוד לרשות החברה.
רק בישראל אפשר להאזין לפרסומות הפאנטאסטיות וחסרות התקדים בהם מסביר יו"ר חברת החשמל לציבור  כיצד לכוון את המזגן בבית... חם לכם? "עדיף לכוון את המזגן ל-24 מעלות ולא לפחות מזה"... אומר יפתח רון טל ומסכם כי . "הולך להיות קשה בשבוע הבא ובקיץ הקרוב - הציבור צריך לדעת מה הולך לקרות".


תגובה 1:

איל אמר/ה...

בכל פעם שאני רואה את הפרסומות הללו לחיסכון בחשמל אני נזכר בנבואות הזעם שלך כאן בדיוק על המצב הזה. ומה שמשגע אותי יותר אלו הפרצופים התמימים של אלו שהיו צריכים לצרוח מכל גג "אנחנו בבעייה" ועכשיו דורשים ממני לחסוך בשל הפאשלות שלהם.
בדיוק כמו עם סיפור ההתפלה שאיחרה ביותר מעשור ויצרה נזק אדיר לשוק המים בארץ.
שוב, האיחור האופנתי של עשור לפחות בעשיית הדבר שלכולם ברור היה שצריך להעשות, כבר מזמן.
איזה באסה שצריך לומר "אמרנו לכם"...