14 ביולי 2012

היו זמנים...

באתר המעניין שלו "הערות שוליים להיסטוריה" עוקב חוקר התקשורת וההסטוריון ד"ר רפי מן (שהיה ממורי בבי"ס כותרת) אחר ההיסטוריה של התקשורת העיתונאית בישראל בתחילת השנה הוא פירסם פוסט על חברת החשמל בשנות השישים, הפוסט אקטואלי במיוחד כעת על רקע הקריאות הנואשות של הנהלת חברת החשמל לצמצם את השימושים במכשירי חשמל.. 

להבדיל מימינו בהם עוסקים הפוליטיקאים ומנהלי החברה במניעת פיתוח ועצירת תהליכים היו זמנים בהם חברת חשמל קראה לציבור להשתמש ביותר חשמל. היות והמאמר נכתב בחורף (2 במרץ) הוא מתייחס לירידת טמפרטורות, העיקרון חל גם בקיץ עם עליית טמפרטורות.

וכך כותב מן:

"ככל שהטמפרטורות צונחות, כך גוברים מאמצי חברת החשמל לשכנע אותנו לכבות את השאלטר, לחסוך בחשמל. בימים הקרים הללו, כמו בשיא הקיץ, חוששים בחברת החשמל שכל תחנות הכוח גם יחד לא יוכלו לספק את צרכי הציבור.
היו גם ימים אחרים, שבהם ביקשה החברה לשכנע אותנו דווקא לצרוך יותר. באותם ימים כושר היייצור היה גבוה משיעור הצריכה. חברת החשמל נהגה כמו כל יצרן שמבקש להגביר את השימוש במוצריו. כשחיפשו סיסמה לקדם את הגברת צריכת החשמל, פנו אל הציבור. והתחרות הולידה את הסיסמה שליוותה את הקמפיין של חברת החשמל במשך שנים לא מעטות.
הנה, כך באה לעולם הסיסמה, שנחשפה לראשונה במודעה ב"מעריב" 21 בפברואר 1961:


התחרות שהולידה את הססמא הובילה לסדרת פרסומים נרחבת שהציגה לציבור את היתרונות של הגברת השימוש בחשמל. קיראו את הפוסט המלא באתרו של רפי מן - כאן.


תגובה 1:

יעקב אמר/ה...

"יותר חשמל - פחות עמל" - סיסמה יפה. בניגוד למרבית סיסמאות הפירסומת, שהן בדרך כלל ריקות מתוכן, סיסמה זו גם מביעה עובדה נכונה: השימוש בחשמל חוסך לנו עמל.

מלחמתם של חוגים ירוקים קיצוניים נגד האנרגיה מובילה אותנו בכיוון ההפוך: מובילה אותנו למצב שיש בפועל פחות חשמל, ולכן - יותר עמל.