9 ביולי 2012

מורידים מסכות: מיסוי ירוק כתירוץ להעלאת מסים...

בעקבות רפורמת המס הירוק על קניית רכב בישראל שהוכרזה בשנת 2009 כתבנו כי הרפורמה  עומדת לפגוע בכל הגורמים היצרניים במשק המשתמשים ברכב למטרות עבודה - כאן.

בפועל הופסקה בעקבות ה"רפורמה הירוקה" הפחתת המיסים המתוכננת על רכבים בישראל, הפחתה שהייתה אמורה לרדת לרמה של 72% מס קניה (לפני מע"מ ואגרות נוספות) ומס הקנייה הועלה למדרגות גבוהות כאשר רכבים שהוגדרו ירוקים זכו בהנחה.

עם הטלת המס הירוק הודיע שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ בשיתוף עם השר גלעד ארדן בחגיגיות
"היום אנחנו מבשרי מהפכה. אנו רותמים את הכלכלה לטובת הגנת הסביבה. הסביבה יקרה לנו ובריאות הציבור חשובה לנו, איכות החיים של תושבי ישראל היא יעד שיש לפעול על מנת לשפרו. באמצעות כלים של מערכת המס אנחנו מקווים ליצור שינוי בהתנהגות הסביבתית של הציבור." שטייניץ הוסיף כי "הרפורמה צפויה להניב הכנסות ממסים בהיקף של כ-400 מיליון שקל בשנה, כאשר 84% מהסכום נובע מהרכבים המזהמים ביותר – רכבי היוקרה, כך מי שמזהם - ישלם".
ובכן, מסתבר שהרפורמה שבמקור נועדה לעצור את הפחתת המס שהיתה מתוכננת לרדת ל-72% על כל כלי הרכב בישראל "הצליחה"... כלומר "נכשלה"...במקום להניב יותר מיסים פחתו הכנסות המדינה ממיסי קנייה.
 הקף גביית מסי קנייה עבור מכוניות בישראל (מקור הגרף דהמרקר)

העיתון דה מרקר מבשר היום על סיומה של רפורמת המס הירוק בכותרת: "המדינה הפסידה הכנסות בגלל הרפורמה הירוקה - עכשיו היא מעלה מסים על מכוניות המיני שהפכו ללהיט". 

בישראל כמו בישראל, כל תירוץ טוב להעלאת מיסים. במקרה הזה השתמש האוצר בתירוץ ה"ירוק" על מנת למכור את תוכנית העלאות המס. עכשיו כשהתוכנית הצליחה לממש את מטרתה המוצהרת (הגדלה בנתח השוק של המכוניות הקטנות) אך נכשלה בהשגת מטרתה הלא מוצהרת  (הטלת תוספת מיסים). האוצר חוזר בו מכל ההצהרות החגיגיות.

עוד פנטזיה ירוקה התפוגגה כשהיא מותירה אחריה רווקים עירוניים רבים שנהנו מהנחה במס עבור הרכב הקטן ואלפי בעלי מלאכה ממעמד הצווארון הכחול ששילמו מחירים גבוהים עד פי 5 מהנהוג באירופה במיסים עבור רכבי העבודה שלהם. בנוסף שילמו הנהגים הישראלים בהגדלה של אחוזים ניכרים בסיכון לפגיעות קטלניות במקרי תאונה (רכבים בנפח מנוע של פחות מ-3 אלף סמ"ק מעורבים בתאונות הכוללות פגיעה קטלנית ב-10% יותר).  

עכשיו יוכל האוצר לצאת עם הצהרה ירוקה חדשה: "מיסוי הרכב הכבד בישראל מוביל לכך שהישראלים הם הירוקים האמיתיים בעולם המערבי שכן על כל 1000 איש ישנם בישראל כ-325 רכבים לעומת כ-500 במדינות האיחוד האירופי... "

שטייניץ יוכל גם להתהדר בכך שעל רכב נוסעים בישראל מוטלים מיסים בשיעור של בין 113% ל- 128%נתון התורם באופן מכריע לכך שישראל תישאר בתחתית המדינות הממונעות במערב.

את השיעור הזה כדאי לכל יזם ומשקיע בישראל ללמוד היטב. מי שחושב שיצליח לבנות מודל עסקי על קרן הצבי של הנדסת מיסים וסובסידיות אופנתיות כדאי שידע כי "הצלחת" המודל העסקי שלו תוביל גם לחיסולו.




אין תגובות: