15 ביולי 2012

"חייבים לעשות משהו"


הנה הערה של ד"ר רוברט בראון, בקומנטס, בפוסט של הדו שיח עם נילס-גמון:

1.      I am not yet convinced by the science that a catastrophe is looming. I am very much not convinced that any of the measures proposed to ameliorate the proposed catastrophe I’m not convinced by would actually work if the catastrophe were to take place exactly as planned if we did nothing. I do not subscribe to the philosophy that it is better to do anything at all instead of nothing at all when it is not certain what one should do or that the emergency one is responding to is really an emergency.

"אני לא משוכנע על ידי המדע שאסון [אקלימי] עומד להתרחש. אני מאד לא משוכנע שהתכניות שמציעים כדי להקטין את האסון (שאני לא משוכנע בו) יעבדו וישיגו את המטרה המובטחת, אפילו אם האסון אכן הולך להתרחש במקרה שלא עושים כלום. [כלומר הוא לא משוכנע שה"פתרון" המוצע מונע את האסון המשוער]. אני לא תומך בפילוסופיה האומרת שעדיף לעשות משהו, לא חשוב מה, במקום לא לעשות כלום. זאת בגלל שלא ברור מה בדיוק צריך לעשות, ואם הסכנה שמפניה פוחדים היא אכן סכנה אמיתית ודחופה."

אכן.

המודאגים פועלים (לדעתי) מאמונה עמוקה שאסון נוראי עומד להתרחש ושחייבים "לעשות משהו", ממש חייבים, כדי להציל את האנושות. אבל כשאר בודקים מה הם מציעים לעשות מקבלים תשובות כמו "מכסות פד"ח סחירות", "מס פחם", "אנרגיה משמש ורוח", "אתנול". ההצעות האלה הן בלתי מעשיות בעליל, אבסורדיות מבחינה הנדסית-מעשית, וחסרות כול השפעה חיובית. אפילו לו באמת היה הולך להתרחש אסון אקלימי, עדיין מוטב היה לנו לא לעשות כלום מאשר לעשות מעשים מטופשים אלה, שלא מונעים את האסון, רק מגבירים את העוני כעת, ואת יכולתנו להסתגל למשברים בעתיד (אם יהיו).

"לא לעשות כלום" זה הרבה פעמים, אולי אפילו ברוב המקרים, הדבר הנכון לעשות, כאשר אתה נתקף בפחדים ובהיסטריה.

יעקב


תגובה 1:

NirD אמר/ה...

יעקב,

אני חושב שהניסוח "לא לעשות כלום" הוא בעייתי מפני שזה יוצר תחושה שמה שאנחנו אומרים זה שצריך לשבת בבית ולקוות שיהיה בסדר.
האמת היא שלא מדובר בלא לעשות כלום אלא ,כפי שכבר נכתב פה בבלוג לא פעם, לא להקצות את המשאבים המוגבלים למטרות חסרות ערך.
הבחירה היא לא בין אתנול לכלום אלא בין אתנול לאוכל. זה לא אנרגיה ירוקה או כלום זה אנרגיה ירוקה יקרה שמאיטה את הכלכלה או אנרגיה זולה, די נקיה ובטוחה יותר שתאפשר לכלכלה להתקדם.
אז זה לא שאנחנו בעד לא לעשות כלום. אנחנו בעד לעשות המון אבל לעשות את מה שסביר שיועיל ולא להשקיע בפעולות מיותרות, בזבזניות ולעיתים גם מזיקות רק כי "חייבים לעשות משהו".