19 ביולי 2012

המיוקן החם


כולם יודעים שכדור הארץ היה חם בהרבה מהיום לפני כ 30 מיליון שנה, בעת שהקטבים היו חופשיים מקרח. אז החל פתאום כדור הארץ לקפוא, וקרחונים כיסו לא רק את אזורי הקוטב אלא את מרבית שטחי אירופה, אסיה ואמריקה. מאז, כדור הארץ קפוא רוב הזמן, מלבד תקופות ביניים קצרות יחסית של חום Interglacials .

קבוצת חוקרים בראשותה של שרה פיקינס פרסמה מחקר חדש על תקופת ביניים חמה בתקופת המיוקן, בסביבות 15-16 מיליון שנה לאחור.
המחקר מתבסס על חומר שנאסף מקדחים בים רוס שבאנטרקטיקה המערבית. החוקרים קדחו דרך מדף קרח גדול, 400 מ' של מי ים מתחת לקרח, ואז חדרו כ1000 מ' לתוך שכבת המשקעים שבקרקעית הים.
הם מצאו שרידים של צמחיה, ולפי סימנים שונים שיחזרו את הטמפרטורות באותו זמן. לפי הערכתם, הטמפרטורות בחופי אנטארקטיקה היו ב 11 מעלות גבוהות מאשר היום, והגיעו בקיץ לרמה של +7 מעלות צלסיוס. באותו זמן גדלו צמחים בחופים של אנטרקטיקה.


הגרף מראה שבאותה תקופה היו תקופות קצרות של קפיצות גדולות ומהירות של הטמפרטורה כלפי מעלה. בדיקה של כמה סוגים של נתונים מראה תיאום מלא ואישור למסקנה.
לא ברור מה היו ריכוזי הפד"ח באטמוספרה באותו זמן, קיימות שתי הערכות – אחת - ~289 חל"מ, אחרת 400 חל"מ. כלומר: היו טמפרטורות גבוהות בהרבה מהיום, אבל ריכוז פד"ח לא יותר גבוה מהיום, ואולי יותר נמוך במידה ניכרת. מסקנה: היה גורם אחר, מלבד הפד"ח שגרם להתחממות אז.

מה הלקחים? היו בעבר קפיצות גדולות ומהירות של טמפרטורה כלפי מעלה, מסיבות לא ידועות. למרות זאת כדור הארץ לא נכחד.
יעקב

אין תגובות: