8 ביולי 2012

עלות גבוהה, תועלת אפסית - האנרגיה הסולארית בגרמניה


 בתמונה: פעילים ירוקים מוחים נגד קיצוץ הסובסידיות לחשמל סולארי בגרמניה - מקור AVAXNEWS

בהמשך למאמרים על החשמל הסולארי בגרמניה, הנה קטעים ממאמר שהתפרסם בעיתון דר-שפיגל (אנגלית).

המחיר לצרכן של החשמל בגרמניה הוא השני בגובהו באירופה [אחרי דנמרק, אלופת הסובסידיות הירוקות]. בשנה הבאה תצטרך משפחה גרמנית ממוצעת בת שלוש נפשות להוסיף 175 אירו (כ 850 ₪) להוצאות החשמל השנתיות כדי לתמוך באנרגיה מתחדשת, סכום שהולך לעלות במידה ניכרת בשנים הבאות.
השר לענייני הסביבה החליט להקדיש החלק הגדול מתקציב הסובסידיות של האנרגיה המתחדשת לפאנלים פוטו-וולטאיים (סולאריים). זאת למרות שהקנצלרית מרקל הודיעה על כוונה לצמצם את הסובסידיות.
על פי הצעת החוק החדשה לאנרגיה מתחדשת לשנים הבאות, יותקנו עוד 25 ג'יגוואט אנרגיה סולארית, ובכך תוכפל כמעט כמות המתקנים בשנים הקרובות.

מחקר של פרופס' גיאורג ארדמן, מהטכניון של ברלין מוצא שלפי התכנית החדשה תוטל עלות יתרה של כ 300 מיליארד אירו על צרכני החשמל בגרמניה עד שנת 2030. עלות ההיטל לאנרגיה מתחדשת עומד כיום על 3.59 סנט של אירו לקוט"ש חשמל ( כ 17.6 אג), אך הוא עומד לעלות, לפי התכנית המוצעת, ל 10 סנט (49 אג – כמו המחיר המלא של החשמל אצלנו – זה רק ההיטל לאנרגיה מתחדשת).
בעלי פאנלים סולאריים עומדים להרוויח השנה, כ 9 מיליארד אירו מהסובסידיות, למרות שהם תורמים רק כ 4% מצריכת החשמל, וגם זה בזמנים בלתי נצפים מראש, ולא תמיד לפי הצרכים. בלילות ובחורף הם לא מפיקים כלום, בעוד שבימי קיץ (כאשר אין עננות) הם מפיקים, לעיתים, יותר חשמל מאשר הרשת מסוגלת לקלוט. כדי להבטיח אספקה סדירה של חשמל, לנוכח סגירת תחנות כוח גרעיניות, חייבת גרמניה לייבא חשמל מצרפת וצ'כיה, המפיקות אותו מתחנות גרעיניות. היא גם מייבאת מתחנות פחמיות באוסטריה, שהופעלו מחדש במיוחד כדי לספק ביקושים בגרמניה.

במחקר של איגוד הפיסיקאים בגרמניה נקבע שמתקנים פוטו-וולטאיים אינם מסוגלים להחליף שום סוג של תחנות כוח, הם זקוקים לגיבוי של 100% מתחנות כוח אחרות, ולכן – מיקרים את תשתית הפקת החשמל פי שתיים.

גם ארגונים ירוקים מסכימים שחשמל סולארי אינו יעיל. כ 50% מהסובסידיות לאנרגיה מתחדשת מוצאים על אנרגיה סולארית, בעוד זו אינה מספקת אלא 20% מהאנרגיה המתחדשת. תחנות רוח ותחנות הידרו מפיקות פי 5 ופי 6 (בהתאמה) חשמל עבור אותה השקעה.

תרומת החשמל הסולארי להפחתת הפליטות זניחה. הכלכלן הסביבתי יואכים ויימן חישב שניתן לחסוך טונה אחת של פליטות ע"י השקעה של 5 אירו בבידוד מבנים קיימים, 20 אירו בבניית תחנת כוח גזית חדשה, או 500 אירו בתאים סולאריים. "מנקודת ראות אקלימית, השקעה בפאנלים סולאריים היא השקעה רעה" הוא אומר. אפילו ארגון גרינפיס מתנגד לסובסידיות המופלגות לחשמל סולארי מתוך פחד שזה יטרפד את כול המעבר לאנרגיה מתחדשת.

ההחלטות הבלתי סבירות האלה התקבלו בעיקר בלחץ התעשייה הסולארית, שהפכה ללובי כלכלי חזק, שקונה השפעה על פוליטיקאים בתרומות פוליטיות (מילה עדינה לשוחד).

הנה, אם כן, ההשפעות הרות האסון של ההיסטריה החממיסטית – בזבוז אדיר של כספים לריק לגמרי, בלי לקדם כלל את המטרה המוצהרת והמקווה של הפחתת הפליטות. אני מקווה שאצלנו ילמדו את הלקח של אחרים, ויחדלו מהטירוף של הסובסידיות הסולאריות.

יעקב

אין תגובות: