25 באוקטובר 2012

מדענים לכלא באיטליה

בתמונה: תוצאות רעידת האדמה  בל'אקווילה

הנה העובדות אודות המדענים שנידונו באיטליה למאסר, מתוך וואינט:

בית המשפט באיטליה הרשיע היום (יום ב') שישה מדענים ועובד מדינה בהריגה ודן אותם לשש שנות מאסר, משום שלא הזהירו מפני רעידת האדמה שפקדה את ל'אקווילה לפני שלוש שנים, הרסה את מרכז העיר וגרמה למותם של יותר מ 300 בני אדם. הם יערערו על הכרעת הדין ולא יישלחו בינתיים לכלא.
רעש אדמה בעוצמה 6.3 הכה בעיר ל'אקווילה ב-6 באפריל 2009 ... מאות נהרגו בשנתם, יותר מאלף נפצעו ועשרות אלפי בניינים התמוטטו. [המשפט בדק] אם המומחים שמונו על ידי הממשלה ציירו תמונה אופטימית מדי של הסיכונים ... ל'אקווילה נהרסה באופן חלקי בשלוש רעידות אדמה במאות האחרונות.
[הייתה]...סדרה של רעשי אדמה בעוצמה נמוכה שפקדו את האזור בחודשים שקדמו לרעידה הקטלנית. על פי התביעה, אלו היו צריכים לשמש תמרור אזהרה....[הסיסמולוג העצמאי]. ג'ואקינו ג'וליאני קבע חודשיים לפני הרעש הקטלני כי סדרת הרעידות היא הקדמה לרעש גדול עוד יותר שעתיד להתרחש באפריל. כתוצאה מההתרעה שפורסמה באינטרנט, יצאו אזרחים מבוהלים לרחובות במכוניות וקראו באמצעות מגפון לתושבים שיעזבו את בתיהם. בעקבות המהומה שפרצה בעיירה השלווה נעצר ג'וליאני בחשד לזריעת בהלה בקרב התושבים. המשטרה הורתה [לג'וליאני] להסיר את האזהרה מהרשת.בעקבות המהומה ... ערכה עיריית ל'אקווילה פגישה מיוחדת בשיתוף עם נציגי הסוכנות הממשלית להגנה [מפני אסונות טבע]. בפגישה שנערכה [ כשבוע] לפני האסון הבטיחו אנשי הסוכנות [כלומר המדענים שהורשעו, שהועסקו על ידי המדינה] לתושבים כי לא נשקפת להם כל סכנה.ההאשמה הייתה שהמדענים פעלו בשרות המדינה כדי להרגיע את התושבים, ובניגוד לנתונים המדעיים.גופים בינלאומיים גינו את המשפט. האיגוד הגיאופיזי האמריקני אמר כי החשש מרדיפה משפטית ירתיע מדענים מלעסוק בהערכת סיכונים סייסמולוגיים ומלייעץ לממשלות בנושא.
דיון ארוך בנושא – ראו אצל ד"ר קורי.

הפרשה אבסורדית, אבל יש בה לקחים מעניינים.

המעניין הוא שיש פה מקרה מובהק שהמדענים לא יודעים, אבל הם בכול זאת מנצלים מעמדם כמדענים כדי "לייעץ" לציבור, בנושא בו אין מידע. יש פה אחיזת עיניים. אין ידע מספיק כדי לחזות רעידות אדמה, ובוודאי וודאי לא את העיתוי והעוצמה שלהן. גם "התחזית" של ג'וליאני (שעומדת להיות רעידת אדמה חזקה) וגם "התחזית" של 6 המדענים בשרות הממשלה (שלא תהיה רעידה) היו חסרות כול בסיס מדעי או אחר. הם היו סתם ניחושים, פטפוטי סרק. היה שימוש בשם ה"מדע" לריק, הייתה טענה מטעה שכאילו המדענים יודעים משהו שלמעשה הם אינם יודעים. הייתה פה הונאה (משני הצדדים).

מדענים, כמו כול בן אדם, אוהבים להרגיש חשובים. הם לא אוהבים להגיד "אנו לא יודעים" למרות שזו האמת בהרבה מקרים. אז במקום להגיד את האמת הם מאחזים את העיניים עם נבואות בלתי מבוססות לכאן ולכאן. ג'וליאני משך הרבה משומת לב עם נבואת החורבן שלו (שתהיה רעידת אדמה). המדענים בוועדה הממשלתית שירתו את האינטרס של מי שמשלם להם משכורת – הממשלה – ויצאו עם תחזית הפוכה – שלא תהיה רעידה. אם לא יטענו שהם "מומחים", אם יגידו את האמת ("לא יודעים"), איך יצדיקו את המשכורת שהם מקבלים?
אין לי שום סימפטיה למדענים שנידונו למאסר, הם לא דיברו אמת (אבל זו לא עילה למאסר...). עוד פחות סימפטיה יש לי לג'וליאני שזרע בהלת שווא, ללא בסיס מדעי, למרות שבדיעבד התברר שהוא צדק. אם מישהו מנבא א' ומישהו אחר מנבא "לא א'" – בטוח לגמרה שאחת משתי הנבואות תתגשם!

הלקח: הרבה מדענים מזבלים בשכל, ללא בסיס, ומוציאים שם רע למדע. היו ספקנים.

יעקב






8 תגובות:

אחד אחר אמר/ה...

איך אתה יודע שג'וליאני לא ביסס את התחזית שלו על שום דבר- הוא אמר אפריל ובאמת זה קרה באפריל.
מה שכן אין סיבה מוצדקת לשפוט אותם מכיוון שאת זה שאמר שכן תהיה רעידת אדמה שפטו גם-והם עבדו בשביל הממשלה - במדינה מתוקנת יש להם חסינות מסוימת נגד דברים כאלו הם לא עשו מה שעשו בשביל עצמם- אלא אם הם אמרו שאין סיכוי לרעידת אדמה באפריל ואז זה פשוט חוסר יושר מדעי-
זה לא סביר לשלוח אותם לכלא.

יעקב אמר/ה...

הויכוח הוא מה המדע יודע על רעידות אדמה.

ככול שידוע לי - כלום.
כךומר - הדבר היחידי הידוע הוא סטטיסטיקות של העבר, היכן התרחשו רעידות בעבר, ובאיזו עוצמה.

אין שום בסיס מדעי, הסתברותי, מהותי או אחר להסיק מהסטטיסטיקה של העבר לגבי מה שיקרה בעתיד.

אם בעבר יצא המספר 34 הכי הרבה פעמים בלוטו, זה לא מוכיח שהוא יצא בהגרלה הבאה.
אתה יכול להתנבא שייצא 34 בהגרלה הבאה. זה לא אומר שאתה יודע משהו. זה אומר שאתה מנחש.

לזה שניבא את רעידת האדמה לא הייתה סיבה יותר טובה לנבא אותה מאשר לאלה שניבאו שלא תהיה. רעידות חלשות לא מעידות על רעידה גדולה בהמשך.

אם אתה חושב אחרת, תצטרך לספר לי (אם תרצה) על סמך מה אתה חושב כך. תצטרך לשלוח לי קישוריות לחומר שמראה שניתן לחזות רעידות אדמה.

אחד אחר אמר/ה...

מה אני מבין בסייסמולוגיה?
מישהו יכול לכתוב מחקר משכנע-אבל בדיעבד תציופ טובוץת תמיד יבלטו.
השאלה שלי על מה המאמר של אותו אחד מבוסס?

יעקב אמר/ה...

הנה למשל ציטוט מהאגודה לסיסמולוגיה ביפאן, על השאלה מדוע לא "חזו" את רעידת האדמה האדירה של 11.3.2011:
Kato added that the field of seismology cannot predict the time, place and magnitude of future earthquakes. They can only “project” whether or not a fault is likely to produce a quake.

כלומר - הם יכולים לזהות, לפי העבר, איפה היו יותר רעידות אדמה, ולהגיד שיש סיכוי שבאותם מקומות יתרחשו עוד רעידות אדמה, אבל לא מתי ולא באיזו עוצמה, וגם לא יכולים לערוב שלא יהיו רעידות אדמה במקומות אחרים. האמירה הזו היא חנטריש. כלומר - להגיד "בטבריה יכולה להתרחש רעידת אדמה" הוא משפט חסר משמעות. בכול מקום יכולה...

אחד אחר אמר/ה...

לפי מה שהבנתי המדענים אמרו שרצף רעידות האדמה היה שיגרתי ושהוא לא מעיד על כלום.
ומצד שני אמרו שאי אפשר לחזות רעידת אדמה.
לא ברור לי מה התושבים יכלו לעשות בנידון אם היו אומרים להם שיכולה להיות רעידת אדמה באפריל-יקחו חודש חופש?

יעקב אמר/ה...

צודק במאה אחוז.
גם לו אמרו להם שצפויה רעידת אדמה חזקה בשבועות הקרובים - לא היה שום דבר שניתן היה לעשות.
אפשר לפנות יישוב ל 24 שעות, כאשר ידוע בבירור שהוריקן מתקרב, אבל אי אפשר לפנות עיר לחודש, ולא ברור שחודש זה הזמן, הרעידה יכולה להתעכב חודשיים או 10 שנים.

לכן, כול הסיפור הזה הזוי.
נראה לי דווקא שהמדענים הממשלתיים, המורשעים, היו יותר קרובים לאמת - כשאמרו שהרעידות הקטנות שהיו לא בהכרח מעידות על רעידה גדולה בקרוב, ושאי אפשר לדעת.
השאלה איך ניסחו את התחזית שלהם.

אחד אחר אמר/ה...

הבעיה היא ששופטים (ומושבעים) הם לא מדענים והם לא מעל רגשות הציבור- זה פחות או יותר שעיר לעזאזל מודרני והם עשו את מערכת המשפט האיטלקי לבדיחה של כל העולם הדמוקרטי.
דבר שני יש לל קישור לטענות המדעיות של הג'וליאני הזה?
הוא באמת ניחש כל כך מדויק או שזה פשוט צירוף מקרים שבולט רק בדיעבד?

יעקב אמר/ה...

הנה עוד מאמר יותר מפורט ושלם.
http://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/2012/10/22/the-laquila-verdict-a-judgment-not-against-science-but-against-a-failure-of-science-communication/

מסתבר שג'וליאני שחזה את הרעידה לא היה סיסמולוג, אלא טכנאי במעבדה מקומית של פיסיקה. הוא חזה את רעידת האדמה על סמך עליה בכמויות הגז ראדון שנפלט מהאדמה.

וועדת הערכת הסיכונים לאסונות טבע של ממשלת איטליה התכנסה, ומטרתם העיקרית הייתה להרגיע את האנשים, שנכנסו לפאניקה בעיקבות הפירסום של ג'וליאני באינטרנט. שישה מדענים בכירים ביותר (ביניהם לשעבר נשיא האגודה לפיסיקה, וסיסמולוג ראשי) התכנסו ודנו בנושא, ואח"כ עזבו את העיירה בלי להוציא הודעה.
סגן ראש הוועדה, שבעצמו אינו מדען (אך הורשע גם כן), ונכח בדיונים, קיים מסיבת עיתונאים ואמר "אין מה לדאוג, הסימנים של ג'וליאני אינם מראים על סיכוי מוגדל לרעידת אדמה"

לפני מסיבת העיתונאים, התושבים טענו שהיו בפחד, ונהגו לישון בלילות מחוץ לבניינים, אולם לאחר ה"הרגעה" הם חזרו לישון בפנים.
הטענה של התובע (בעיקבות דרישה של משפחות הקורבנות) הייתה שהמדענים הקלו ראש בסיכון, ולא אמרו לאנשים את האמת - שיש סיכון. הם התרשלו בהערכת הסיכון.

בקיצור: במקום להרגיע ולאמור שאין סיכון הם היו צריכים להגיד "לא יודעים".