24 באפריל 2013

הפחתת הפליטות בארה"ב


  
מאמר בוול סטריט ג'ורנל מספר על הירידה הדרמטית והבלתי צפויה בפליטות בארה"ב. בין 2005 ל 2012 הפליטות נפלו ב 12% והגיעו לרמה של שנת 1994. הפליטות בארה"ב היו בעלייה מתמדת עד שנת 2007, כאשר החלה פתאום ירידה חדה ובלתי צפויה בפליטות.
חלק מהסיבה לירידה הוא המשבר הכלכלי הבלתי צפוי גם הוא, שגרם לסגירת בתי חרושת ולעלייה בעוני, שמתבטא בפחות קילומטרים של נסיעות בכבישים, ופחות שימוש באנרגיה לחימום וקירור ביתי.
גורם אחר לירידה בפליטות הוא הירידה הגדולה במחיר הגז הטבעי, כתוצאה ממהפכת הפראקינג, והמעבר לשימוש בגז על פני הפחם. גז פולט פי שניים פחות פד"ח מפחם. כלומר – החלק הגדול של הירידה בפליטות נבע מתהליכים טכנולוגיים וכלכליים טבעיים, ולא ממדיניות הממשלה ומלחמתה בשינויי האקלים. עם זאת, חלק (קטן) מהירידה בפליטות צריך לייחס גם להתייעלות אנרגטית (יותר ק"מ לליטר במנועים יותר יעילים), ולמקורות מתחדשים (בעיקר רוח) המסובסדים על ידי הממשלות.

בשנה שעברה, 30% מהאנרגיה בארה"ב הופקה מגז, לעומת 19% בלבד ב 2005. משרד האנרגיה האמריקאי מעריך, כעת, שרמת הפליטות בארה"ב לא תשוב לרמה של 2005 אלא, אולי, בשנת 2040.
המגמה בארה"ב הפוכה מהמגמה העולמית. בעולם, הפליטות עלו ב 15% בין 2005 ל 2011, בעיקר בגלל הודו וסין. (ראו גרף).
יש מומחים שמעריכים שהמגמה של הפחתת הפליטות בארה"ב היא קצרת טווח, ותשתנה בקרוב. מצד אחד – אם יחול שיפור בכלכלה יעלו גם הפליטות. מצד שני יש מגמה של עלייה במחירי הגז וירידה במחירי הפחם, דבר שכבר גרם לעליה מחודשת בשימוש בפחם בחודשים האחרונים.

באירופה המגמה הפוכה. שם הגז יקר, השימוש בטכנולוגיית הפראקינג לא חדרה, בעיקר בגלל איסור שהטיל האיחוד האירופי. השימוש בפחם עולה, כולל יבוא פחם מארה"ב. הירידה הקטנה בפליטות שהייתה באירופה עד 2011 התהפכה, וב 2012 חלה עליה בפליטות.

הירוקים, כמובן, אומרים שהירידה בפליטות שהייתה היא קטנה בהרבה מהדרוש, וצריך להגביר את המאמצים הממשלתיים במלחמה בפליטות. זו עמדה בלתי מציאותית בעליל. הירידה שהייתה – הייתה ברובה לא בזכות המלחמה הממשלתית, אלא בזכות כוחות השוק הכלכליים והטכנולוגיים. והירידה שהייתה אינה מבשרת תהליך מתמשך ורציף של ירידות. הירידות הגדולות שהירוקים חולמים עליהן אינן ניתנות להשגה בשלב זה והכישלון האירופי מלמד על כך.

יעקב 


2 תגובות:

א א אמר/ה...

יכול להיות שחלק מהפליטה שנחסכה בארצות הברית פשוט עברה למדינה אחרת?
אם רוצים להסכל על עליה או ירידה של פליטה שהם אחריאים עליה- כלומר בעגת החממיסטים- "חתימת רגל הפחמנית"
לחשב איכשהו את זה ואז לבדוק אם זה ירד וכמה.
זה לא משנה כמה מפעלים סילקת מהאדמה שלך אם העברת את כולם לסין.
אפילו מכיוון שמפעלים במקומות אחרים לא מנסים להפחית פד"ח וזיהום אחר בכלל- בהחלט אפשר שמדיניות מסוימות דווקא מעלות את "חתימת רגל הפחמנית" של אזרחי ארצות הברית.

יעקב אמר/ה...

כמו שכתבתי בקטע, וגם במאמרים שבקישוריות, יש הרבה סיבות לירידה בפליטות בארה"ב.
אין ספק שסגירת מפעלים והעברתם לארצות אחרות (כמו מקסיקו) בהחלט חלק מההפחתה שבארה"ב, שהגדילה את הפליטות במקומות אחרים.
אבל, לדעתי, החלק הזה לא גדול במיוחד.