7 באפריל 2013

האם גרמניה הורסת את הסביבה כדי להציל אותה?



זאת השאלה בכותרת של מאמר ב"שפיגל" (אנגלית) המספר על הפגיעות הרבות בסביבה בשם האנרגיה הירוקה. [אני אומר: בשם אשליית האנרגיה הירוקה].

 בתמונה רואים בירוא והרס פס רחב של יער עתיק, טבעי, כדי להעביר קווי תמסורת של מתח גבוה עבור חשמל מופק מטורבינות רוח.

מרטין קייזר, מומחה יערות בגרינפיס, מבכה את כריתת העצים והרס של יערות עתיקים של עצי אשור במדינת הסה, בגרמניה. עצים ויערות קולטים פד"ח, כריתתם גורמת לפליטות פד"ח. "זהו אסון של מדיניות אקלים" אומר קייזר. את כריתת העצים מבצעת חברה ממשלתית השייכת למדינת הסה. העץ משמש להפקת חשמל, או יותר נכון: שורפים אותו בתחנות הכוח, במקום פחם, כי העץ הודבק לו שם תקין-פוליטית: "ביומסה" ומאחר והוא הוכרז "אנרגיה מתחדשת" הוא מקבל סובסידיות, בעוד על שריפת פחם משלמים קנסות (מכסות פחם). על ידי שימוש בעץ, גבולות הקיימות נפרצו זה מכבר, אומר קייזר. לא צריך מומחה ייעור כדי להבין שכריתת יערות עתיקים (המעטים שעוד נשארו באירופה) היא פגיעה חמורה בסביבה. (קייזר עצמו היה במשך שנים רבות ראש מחלקת האקלים בגרינפיס, סניף האמבורג).

פגיעה אחרת: שטחי מרעה ועשב טבעי הפכו לים של שדות תירס, שמגדלים אותו בשביל אתנול. הגידול נעשה בשיטות אינטנסיביות תוך שימוש רב בדשנים כימיים ומדבירי מזיקים.

שטחים נרחבים של טבע הופכים לשטחים של מתקנים תעשייתיים – תחנות רוח ופאנלים סולאריים וקווי ממסר זרועים בכול מקום.

אפילו מפלגת הירוקים החזקה בגרמניה מתחילה להבין את ההרס הסביבתי הגדול שנגרם על ידי תכנית האנרגיה הירוקה של הממשלה. חברים במפלגה אומרים: "חייבים להתנגד לפיתוי להקריב את הסביבה לצורך מניעת שינויי אקלים. שימור הסביבה הטבעית היא מטרה לא פחות נעלה". בעבר הירוקים נלחמו נגד פרויקטים של פיתוח, כדי לשמר את הסביבה הטבעית של מיני חי ולהציל אותם מהכחדה. כעת מוצאים עצמם מרבית הירוקים תומכים בפרויקטים שהורסים את הסביבה – בשם האנרגיה הירוקה... כך למשל תמכו הירוקים בהקמת חווה של פאנלים סולאריים בשמורת טבע, כ 100 ק"מ מברלין, בה קוננו יותר מ 200 מינים של ציפורים נדירות. שטחים נרחבים של עצי אורן טבעי נכרתו כדי לאפשר העמדת הפאנלים.

דבר דומה קרה במדינת באדן-וורטנברג, שמושלה שייך למפלגת הירוקים. הוא תומך בתכנית להקמת 2500 תחנות רוח, ואף העביר חוק הפוטר אותן ממגבלות סביבתיות, ומאפשר להקימן בתוך שמורות טבע. בעיות חמורות של פגיעה בסביבה נגרמות על ידי כבלי ממסר של אנרגיה – הנחוצים כדי להעביר את האנרגיה הירוקה ממקום למקום.

שר הסביבה בגרמניה, פטר אלטמייר, מדבר גבוהה, גבוהה על האנרגיה הירוקה אבל שכח לגמרה מהסביבה שעל שימורה הוא מופקד. חסידי הסביבה במשרד עצובים. "בתהליך קבלת החלטות לא שומעים בקולנו. נושא שימור הסביבה לא נמצא באג'נדה של השר, רק האנגריה הירוקה".

התופעה של הרס הסביבה בשם האנרגיה ירוקה (יותר נכון: בשם האשליה של אנרגיה ירוקה) היא ממש מדהימה. והיא לא משיגה שום תועלת...

יעקב


תגובה 1:

איל אמר/ה...

"... בה קוננו יותר מ 200 מינים של ציפורים נדירות"
הציפורים קיננו, אולם לאחר שהשמידו את קיניהן הן קוננו.