3 במאי 2012

שקע לפאנלים סולאריים




משרד האנרגיה בארצות הברית השיק תוכנית שמטרתה להפוך את ההשקעה בחשמל סולארי ביתי לפשוטה כמו קניית מחשב ביתי חדש. התוכנית, שעלותה 25 מיליון דולר, תאפשר לצרכן לרכוש ציוד סולארי בעצמו, לחבר אותו לשקע ייעודי ובכך להתחבר באופן מיידי לחברת החשמל המקומית. מדובר בתוכנית מחקר לפאנלים סולאריים בשיטת "Plug and Play", ששואבת השראה מהקלות שבה משקי הבית אימצו מכשירים אלקטרוניים מחוברים לרשת. החיבור יאפשר לצרכנים למכור את החשמל העודף לחברת החשמל. מהתוכנית עתידים גם ליהנות עסקים קטנים, שיוכלו להפיק עוד קצת הכנסה מהנדל"ן שלהם.

הרעיון מצוין. אנשים יתקינו פאנלים סולאריים על הגגות שלהם, בלי צורך באישורים ובירוקרטיה, ישתמשו קודם כול בעצמם בחשמל שהם מייצרים (או בחלקו) וימכרו את היתר לחברת החשמל.

למה לא יישמו עד כה את הרעיון הגאוני והפשוט הזה עד כה? כי הדברים לא כול כך פשוטים.
א.    כרגע לא כדאי לאנשים לייצר חשמל סולארי לצריכה עצמית, העסק יקר מדי, הפאנלים יקרים, כמות החשמל שהם מפיקים קטנה. גם כאשר יהיה שקע פלא כזה עדיין לא יהיה כדאי, יותר כדאי יהיה לקנות חשמל מחברת החשמל. כרגע כדאי להתקין פאנלים רק כדי לקצור את הסובסידיה הממשלתית המובטחת, לא כדי ליצור חשמל.
ב.     בכול מקרה צריך לקבוע מחיר שחברת החשמל תשלם עבור עודף החשמל שהיא תקנה, וצריך לקבוע חוקים או תקנות שיחייבו את חברות החשמל לקנות את החשמל – יכול להיות שגם להם לא כדאי. המחיר שחברת החשמל תחויב לשלם חייב להיות נמוך ממחיר החשמל לצרכן, כדי שאנשים ישתמשו בחשמל קודם כול לצריכה עצמית.
ג.      לא ברור ששקע-פלא כזה קל או פשוט לעשות – זה מחייב תשתיות או ממיר ומישהו צריך לחייב את חברת החשמל לבנות את התשתיות.

אבל, כללית, זה רעיון טוב. הרבה יותר טוב להשקיע 25 מיליון דולר במחקר לפיתוח משהו חדש שעשוי להיות מועיל, מאשר להשקיע עשרות או מאות מיליארדי דולר במתקני ייצור שאין בהם הרבה תועלת.
יעקב

15 תגובות:

אבי בליזובסקי אמר/ה...

הטיעונים שלכם כי האנרגיה הסולארית היא היקרה ביותר לא מחסיקים מים, סליחה סולר
http://www.sviva.gov.il/Enviroment/Static/Binaries/News/erdan-s-energy2012-m1_1.pdf

בועז אמר/ה...

אבי, הטענה שלך מביכה. היכן גילית אנרגיה זולה בדרישת שר הפסטורליה להגדלת הסבסוד. אלא אם כן משלמי מיסים הם המאגר הסודי של אנרגיה שהתגלה כאן.

אבי בליזובסקי אמר/ה...

במיטוט שלו את הרשות לחשמל.

אבי בליזובסקי אמר/ה...

כמובן ציטוט

ונטים שלכם מאוד קטנים לא רואים מה כותבים.

יעקב אמר/ה...

למר ביליזובסקי,
אם חשמל סולארי זול, אז אנשים יתקינו אותו לשימוש עצמי קודם כול, כדי להקטין את חשבון החשמל שלהם. הם לא זקוקים לסובסידיה או אישור ממשלה, או מכסות.
הם גם לא זקוקים ששר יטיף להם.
ממתי מכתב של פוליטיקאי מהווה הוכחה למשהו בכלל?

אם תוכל להצביע על אנשים שמתקינים פאנלים סולאריים לשימוש עצמי יסתיים הויכוח על הכדאיות. אנו לא זקוקים שהשר יגיד מה כדאי...
אולי היום הזה יגיע בעתיד, אינני יודע.

אבי בליזובסקי אמר/ה...

אתם בוחרים את הנתונים המתאימים לכם. ברור שבגלל הסובסידיה העלות של קולטי שמש יותר גבוהה מהעלות של פחם אבל פה מדברים לא על פחם אלא על האמצעים קצרי הטווח - טורבינות גז ודיזל גנרטורים שהם הרבה יותר יקרים מאנרגית השמש, עם הסבסוד. ופשוט קורע לב לשרוף דלק בשעות הצהרים, כאשר השמש מספקת את הסחורה בחינם.
בצורה שבה אתם אוסרים מלחמה על האנריגה הסולארית אף פעם הרגע הזה לא יגיע, חוץ מזה שלפי הכתבה שאתם הפניתם בכלכליסט הרגע הזה לא רחוק, רק שאתם רוצים שאף אחד לא יתקין כדי שמצד אחד הטייקונים יוכלו להמשיך למכור לנו נפט מזהם ומצד שני, עובדי חברת חשמל יפעילו טורינות שדורשות עבודה במקום כאלו שיושבות על גג ולא דורשות שום תחזוקה ולכן אין צורך בעובד של חברת חשמל כדי להפעיל אותן.

אבינועם לוי אמר/ה...

הגענו כבר למצב שהחשמל הסולארי כדאי, ועד סוף השנה הוא יהיה זול יותר מהחשמל שחברת חשמל מוכרת כיום במחיר מסובסד.
יש כבר מערכת של 100 קילוואט שהתקנו לשימוש עצמי.
דרך אגב - זה שהחשמל מסובסד זה לא משהו שאני אומר. אומרים זאת גם במשרד האנרגיה והמים. אמר לי זאת פקיד בכיר במשרד שבוע שעבר. פשוט זה לא פופולארי כעת להעלות את מחיר החשמל עוד יותר.

אנונימי אמר/ה...

בסדר הם גם העלו סרטון של הפרופ' המכובד לאנרגיה אטומית שטען במשך הרצאה שלמה שהוא מתעסק רק בעובדות ולא בדעות. אחר כך הוא טען שזו עובדה שחשמל סולארי לא מספק מספיק חשמל. את העובדה הוא ביסס על התאוריה הבאה: דמיינו שאתם בבית מזכוכית ברמת הגולן בחורף האם יהיה לכם חם מספיק? מובן שזהו ביסוס מגוכח וגם מוטעה. המדען הדגול לא טרח לחשב ובטח לא ביקר בתנורים סולארים לייבוש עצים ביערות הצפון של קנדה. שם, חממות זכוכית עם רצפה שחורה מסוגלות לייצר 40 ו 50 מעלות צלזיוס בחורף. אבל הוא מתעסק רק בעובדות...

יעקב אמר/ה...

"יש כבר מערכת של 100 קילוואט שהתקנו לשימוש עצמי."

אני שמח לשמוע, כן ירבו. אולי יש לך פרטים - מי התקין, איפה ?

אבי,
"כאשר השמש מספקת את הסחורה בחינם"
אנרגיית השמש אינה "חינם", הקולטים עולים כסף, אינני יודע מדוע ממחזרים סיסמא שגויה זו.

כאמור אני בעד אנרגיה סולארית.
לכו והתקינו כמה שאתם רוצים. לא צריך מכסות, לא צריך שר, לא צריך רשיון. התקינו והשתמשו.

אבינועם לוי אמר/ה...

יעקב,
מדובר בחברה גדולה, מיתקן של 100 קילוואט מכסה חלק קטן מהצריכה, שבוע הבא יחובר לרשת החשמל לאחר אישור חברת החשמל. לא אחשוף כאן את שם החברה כי לא ביררתי עימם אם ירצו לפרסם זאת בעצמם כקידום יחסי ציבור. אם תלחץ על שמי תגיע לאתר שלנו, דבר עימי אשמח לענות על כל שאלה. אין כוונתי לעשות כאן פירסום - אבל היה לי חשוב להגיב בכדי לתקן עובדות לא נכונות. דרך אגב - השמש כן חינם. השמש היא חומר הדלק לגנרטור הסולארי, ה"גנרטור" עולה כסף, זה נכון. אבל ה"דלק" והתחזוקה - חינם. במחירי החשמל היום - החזר ההשקעה היום כ 8-9 שנים, וה"גנרטור" יכול לעבוד 25-30 שנה.

יעקב אמר/ה...

אבינועם:
"במחירי החשמל היום - החזר ההשקעה היום כ 8-9 שנים, וה"גנרטור" יכול לעבוד 25-30 שנה."
אני חושב שאתה טועה ומטעה.

כאשר אתה אומר "במחירי החשמל היום" אתה מתכוון למחיר המסובסד שהממשלה מבטיחה, שהיום הוא לפחות פי 2 ממחיר החשמל **לצרכן** (להבדיל ממחיר העלות).

עולה בליבי חשד שאותו מתקן של 100 קילווט שאתה מדבר עליו הוא מתקן רגיל במסגרת המכסות המסובסדות. הוא לא מייצר חשמל, הוא קוצר סובסידיות.

החברה אליה מגיעים על ידי לחיצה על שמך היא חברה מאלה העוסקות בהתקנת פאנלים סולאריים כדי לקצור סובסידיות.

איני יודע מדוע אתה מתעקש לאמור שהעסק כדאי. הוא כדאי כאן, ובעולם, רק במחיר פי שניים ממחיר החשמל הרגיל. זה המצב, ולטעון אחרת זה לרמות את עצמך ואת האחרים, זה, בקיצור, שקר.

אני אישית משלם בין אלף לאלפיים ש"ח לחודשיים עבור חשמל, וגם יש לי גג. אם אתה טוען שאני יכול לחסוך בחשבון החשמל באמצעות פאנלים סולאריים, שלח אלי נציג מכירות, אני פתוח להצעות.
אני יודע שאני יכול להרוויח מהסובסידיות, הרבה שכנים עשו זאת, אני מעדיף לא.

לוי אבינועם אמר/ה...

שקרן?

פה אני מסיים.

בועז אמר/ה...

אבינועם,

אמרו לך שאתה טועה ומטעה. לא שאתה שקרן אלא שביסוד התרמית הזאת יש שקר.
אתה יכול לנצל את המלה שקר על מנת להעלב ולסגת מהצגת הנתונים. או להראות את הנתונים שיוכיחו שאתה לא טועה, לא מטעה והפתרונות שהצעת כלכליים וכדאיים ללא גזלת כספי מיסים.
מה תבחר?

יעקב אמר/ה...

אבינועם,
אני מתנצל אם נפגעת. זה לא היה אישי.

אבל אני נתקל כול הזמן באנשים שאומרים לי שחשמל סולארי הוא זול וכדאי. ההפצה המונית והמגמתית של טיעון שגוי מעצבנת. אני מבין שרוב האנשים אין להם ידע בנושא ומפיצים סתם שמועות, ושחלק מהשמועות באות מצד אינטרסנטים (מוכרי הפאנלים).
זה לא מחזה נאה לראות את העוצמה של התעמולה השיקרית המופצת.

אם אתה קשור איכשהו לחברה שאליה אתה מביא לינק, אתה צריך לדעת שקיים סיבסוד כבד של החשמל הסולארי.
אם זה לא ככה, אשמח אם תתקן אותי ואתנצל שבעתיים.

יעקב אמר/ה...

יש לי גם חשד שנפלנו קורבן לתעלול פירסומת, ומר "אבינועם לוי" בסך הכול ניסה לקדם את המכירות של החברה שלו. למקדמי מכירות כידוע מותר הכול, כולל "אי דיוקים" באיפיון הסחורה שלהם.