19 במאי 2012

פאנלים סולאריים מסובסדים


מסתבר שמחירי הפאנלים הסולאריים ירדו מאד לאחרונה גם בגלל סיבסוד עמוק של ייצור הפאנלים על ידי ממשלת סין. משרד המסחר של ארה"ב בדק תלונה על היצף – dumping - שהגישו חברות אמריקאיות נגד היבוא בסין. הוא מצא שאכן יש סיבסוד גדול של תעשיית הפאנלים על ידי ממשלת סין, ושהם מוכרים את הפאנלים במחיר מתחת למחיר העלות. הוא הטיל מכס מגן בשיעור 31% על פאנלים מיובאים מסין, בנוסף להיטל של 2-4% שהוטל לפני כחודשיים.
ארה"ב ייבאה בשנה האחרונה פאנלים מסין בשווי של כ 3.1 מיליארד דולר, והם היוו יותר ממחצית מכמות הפאנלים שהותקנו בארה"ב.
מה זה נוגע לנו? מה איכפת לנו מהסיבסוד של הפאנלים בסין? אכן לא נוגע. עלינו לקנות את הסחורה הזולה ביותר שיש, אם הפראיירים הסינים מסבסדים אותנו – למה לא – אנו לא מסרבים. אבל בוויכוח על המחיר של החשמל הסולארי נטען שהחשמל הפחמי זוכה לסובסידיה ממשלת ישראל, בצורה הקלות שהיא עושה לחברת החשמל. בסדר, אפשר להתווכח על כך, אבל מנגד – גם הפאנלים הסולאריים מסובסדים, כלומר – גם את זה יש לקחת בחשבון בהשוואת המחיר של אנרגיה סולארית לעומת פחמית.
בכול אופן דבר אחד ברור: סובסידיות לא נמשכות לנצח כי אי אפשר. המחיר הנוכחי, הנמוך, של הפאנלים לא משקף את מלוא העלות שלהן. לכן המחיר צפוי לעלות. כול אלה שמנבאים ירידה נוספת במחיר הפאנלים כנראה שיתבדו.
ושוב – אל תלכו שולל אחרי התעמולה של מתקיני הפאנלים בארץ. ה"כדאיות" של החשמל הסולארי בארץ נובעת מהסיבסוד הגדול מאד, שממשלת ישראל משלמת עבור חשמל סולארי, בהתחייבות ל 25 שנה. בלי סיבסדו עמוק, וכפל סיבסוד (של ממשלת סין + ממשלת ישראל) אין לפאנלים סולאריים שום שמץ או אפס קצהו של בסיס כלכלי, בתחרות מול חשמל מפחם או גז.
כדאי לחזור ולהציג גרף זה, שחושב על ידי מנהל האנרגיה בארה"ב. האנרגיה הפוטו-וולטאית (פאנלים סולאריים) – יקרה פי יותר מ 2.5– מאנרגיה פחמית וכמעט פי 4 מאנרגיה גזית, גם אם יטילו מס "נזקי בריאות" על האנרגיה הפוסילית. וגם חישוב זה עדיין אינו כולל את העלות של תחנות כוח ורשת חשמל בסטנד-ביי שחייבים להחזיק כדי ספק גיבוי לחשמל הסולארי.
שלא יווצר רושם כאילו אני נגד חשמל סולארי. אדרבא, אני בעד חשמל סולארי. אני מתנגד חריף לתחנות רוח, כי הן גורמות נזק סביבתי ניכר (בנוסף לנזק כלכלי), לעומת זאת, פאנלים סולאריים אינם גורמים נזק. אבל אל תשקרו לעצמכם בנושא המחיר – המחיר שלהם לא זול.
יעקב

אין תגובות: