5 במאי 2012

מצב הקרח תקין – יחסית

בקטע קודם הכותרת הייתה "מצב הקרח תקין".  מבקר המדינה התנגד לכותרת זו, וטען שהיא אינה משקפת את המצב. לכן הכותרת החדשה. מצב הקרח תקין – יחסית לבהלה שניסו לזרוע (ראה לינק לדומגה של תעמולה חממיסטית – בקטע הקודם).

הנה גרף המתאר את היקף (שטח) הקרח הארקטי (הצפוני) מאז 1979, מאז החלו מדידות מדויקות יחסית באמצעות לווינים.
שטח הקרח נמצא בירידה, בהערכה גסה, לפי הציור, הוא ירד בכ מיליון קמ"ר בתקופה זו. המגמה ברורה. (ההיקף הממוצע שנתי של הקרח הצפוני הוא מעל 10 מיליון קמ"ר).
בשנת 2007 היה שיא שלילי בשטח הקרח (היה קרח מעט), ואז יצאו כול החממיסטים בחגיגה גדולה בתקשורת וסיפרו שהקרח נמס "מהר מהצפוי" (it's worse than we thought) – ושבעוד שנים מעטות לא יהיה קרח בכלל, באוקיינוס הארקטי, בקיץ. היו שאמרו 2008, היו שאמרו 2013. ה"תחזיות" שלהם היו מבוססות על כלום, מלבד תחושות בטן והיסטריה. המטרה של זריעת פחד ובהלה ורדיפת סנסציות הייתה ברורה.
הגרף למעלה מראה שמאז 2007 יש התייצבות מסוימת במגמה, או לפחות מגמת ירידה קטנה מאשר הייתה קודם. השנה - 2012 – ההיקף עד כה קרוב מאד לממוצע הרב שנתי. (ייתכן שיירד עוד בקיץ...).
לעומת זאת – הקרח בחצי הדרומי של כדור הארץ נמצא בעלייה, לכול התקופה הנ"ל, אם כי עלייה קטנה מאד, כך שנכון יותר לאמור: יציבות.

לאחרונה התגלה מצבור של מפות המתארות את היקף הקרח הצפוני בין השנים 1893-1961, שנאסף על ידי השרות מטאורולוגי הדני.

מהמפות האלה נראה בבירור שהייתה תקופה קודמת של ירידה בהיקף הקרח, בין 1921 עד 1938. ב 1938 היו שטחים נרחבים פנויים בקרח. במבט גס נראה שהשטחים הפנויים היו קצת פחות מאלה של היום (כלומר שטח הקרח קטן היום לעומת 1938), אבל לא בהרבה. אח"כ, בין 1939 ל 1955 הייתה עליה גדולה בשטחי הקרח. כלומר – שטח הקרח הארקטי קטן בעבר וחזר לגדול, ואח"כ עוד פעם קטן.
הסיבה לשינויים אלה לא ידועה בדיוק. ההתחממות הקטנה שהייתה במשך המאה ה 20 השפיעה בוודאי, אך ייתכן והיו גורמים נוספים – כך למשל מזכירים את הפיח, תוצר בתעשייה המודרנית, שנדבק לשלג וקרח וגורם להמסתם.
יעקב

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

יעקב שלום

אשמח אם תשאיר את התמונות ברזולוציה מלאה כשלוחצים עליהן - כך ניתן יהיה להתרשם מהטיעון שלך.