20 באוקטובר 2012

הגז – הזדמנות פז.


כך אומר ביורן לומבורג, הכלכלן הדני המפורסם, המתנגד לביזבוזי כסף ירוקים. הנה קטעים מעניינים מראיון שלו:

טכנולוגיית הפראקינג בארה"ב הביאה לירידה דרמאטית בפליטות הפד"ח של ארה"ב, ירידה ב 500 מיליון טון, [כ 7%]. באותו זמן, אירופה, שחתמה על פרוטוקול קיוטו, [שקבעה בחוק "יעדים" ירוקים שאפתניים, והוציאה מאות מיליארדי אירו על תחנות רוח ופאנלים סולאריים], הורידה את הפליטות שלה רק ב 250 מיליון טון (חצי מארה"ב). 

ארה"ב הורידה את הפליטות בזכות הגז הזול שמופק בשיטת הפראקינג, והמעבר מפחם לגז, על בסיס כלכלי. הגז גם זול מהפחם, גם נקי יותר – אינו מכיל מזהמים אחרים, וגם פולט פחות פד"ח. אולי רק כעשירית מההפחתה בפליטות הושגה בזכות הרוח, החלק של השמש והאתנול ביחד מגיע ללא יותר מ 5%.

אותם 250 מיליון טון פד"ח שהאירופים טוענים שחסכו הם ברובם תוצאה של תרגילים חשבוניים ולא הפחתה ממשית בפליטות. [חלק מההפחתות נובעות מסגירת בתי חרושת בלתי יעילים במזרח אירופה שהיו נסגרים במילא מסיבות כלכליות], חלק מההפחתה היא בגלל העברת הייצור (והפליטות) לארצות אחרות. חלק מההפחתה היא בגלל מעבר לשימוש בגז רוסי, [וחלק מההפחתה היא בזכות קניית "זכויות פחם" מכול מיני יזמים שטוענים שהם שותלים יערות באפריקה]. תחנות הרוח והשמש תרמו מעט מאד להפחתת הפליטות. [וההפחתה הכוללת, בארה"ב ובאירופה, רחוקה מאד מה"יעדים"].

באירופה, מרבית הארצות אסרו על פראקינג בתחומן. שיטת הפראקינג טומנת בחובה, אכן, סכנות של זיהום מי תהום, אבל, יש שיטות טכניות למנוע זאת. רגולציה מתאימה ופיקוח טוב יכולים להבטיח את השימוש הבטוח בשיטת הפראקינג.

מה צריכה אירופה לעשות כדי להפחית פליטות? בעשור הזה – לעבור לפראקינג. לעתיד יותר רחוק – לחפש תחליפי אנרגיה שיהיו יעילים וכלכליים – להשקיע במחקר ופיתוח.
כאשר יהיו תחליפים המסוגלים לספק כמויות גדולות של אנרגיה (עומס-בסיס), במחיר זול – יעברו להשתמש בהם מסיבות כלכליות. אירופה מבזבזת המון כסף בסובסידיות לטכנולוגיות קיימות בלתי יעילות.

מה בקשר לאנרגיה גרעינית? תחנות גרעיניות יקרות לבנייה ולסגירה – decommissioning)) ובעייתיות. לא הייתי בונה תחנות חדשות בטכנולוגיה של היום, אולי "הדור הרביעי" של התחנות יהיה יותר זול ויותר בטוח. אבל בשום אופן לא הייתי סוגר את התחנות שכבר קיימות ועובדות.
מה הבעיה הסביבתית החמורה ביותר בעולם כיום? בעיית מי השתייה הנקיים, והאוויר הנקי [בארצות מתפתחות], כ 6 מיליון איש מתים מדי שנה בגלל בעיות אלה.

יעקב

2 תגובות:

אחד אחר אמר/ה...

אחד הטיעונים היותר מרגיז של חממיסט הוא שהתיעלות של הטכנולוגיות הקיימות שיביאו להורדה בפד"ח בסופו של דבר, זה לא מספיק-
צריך עכשיו! להוריד הרבה פליטות או שיהיה מאוחר מדי וכולנו נמות באסונות טבע שיגרמו על ידי חימום גלובלי רצחני.
מכל האנרגיות המתחדשות סכרים הם שונאים למרות שזה הסוג הכי יעיל מכולם (עד כמה שאני מכיר)-למרות שגם לתחנות רוח יש השפעה סביבתית שלילית- הם דווקא בסדר מבחינת רובם.
זה הסיבה למה הרבה אנשים בימין הכלכלי קוראים להם אביטיחים: ירוק-סביבתי בחוץ-אדום סוציאליסטי בפנים.
המציאות היא שהם ברובם לא סוציליסטים או קומוניסטים ,הם סתם דתיים ולכן משהו כמו הגיון ועקביות הוא בלתי מחייב אצלם.
שאלה:
מישהו מכם (כותבי הבלוג) הצליח פעם "להחזיר בשאלה" דתי כזה?

יעקב אמר/ה...

אנו לא מתערבים בעניינים דתיים.