16 באוקטובר 2012

פשיטת רגל של הכלכלה הירוקה.



חברת A123, היצרנית הגדולה, והיחידה בארה"ב למצברים למכוניות חשמליות פשטה את הרגל. הדבר נובע, כמובן, מכישלון המכירות, הידוע מראש של המכונית החשמלית עצמה.

החברה קיבלה בעבר בסך כ 250 מיליון דולר מקרן התמרוץ של ממשלת ארה"ב. החברה מעסיקה 1763 עובדים ב 10 מפעלים, בארה"ב סין וגרמניה. היא מצטרפת לחברת סולינדרה, ועוד חברות בתחום שפשטו את הרגל לאחרונה.

סיפרו לנו שהאנרגיה המתחדשת הירוקה, היא הגל של העתיד, היא תיצור לא רק אנרגיה מתחדשת, נקייה, אלא גם כלכלה חדשה ומקומות עבודה, ורווחים. בינתיים עסקי האנרגיה המתחדשת גרמו רק הפסדים.  כול מי שהשקיע בתחום צבר הפסדים גבוהים. (לא כולם... אלו שהתקינו תחנות רוח ופאנלים באירופה מרוויחים יפה מתעריפי ההזנה המובטחים ל 25 שנה, כלומר, מהסובסידיות הממשלתיות). החברות לייצור פאנלים סולאריים וטורבינות רוח נמצאות במשבר והפסדים ממושכים.

תחזיות הוורודות על ה"כלכלה הירוקה" היו מבוססות על אמונת בטן רומנטית, ולא על בחינה נכונה של המציאות ההנדסית-כלכלית. אם מתעלמים מהמציאות, ונוהגים לפי כמיהות והרגשות בטן, לא מגיעים לשום מקום, לשום "יעדים". המדהים הוא איך ההיסטריה החממיסטית והאופנה התקינה פוליטית הצליחו להוליך שולל יזמים ומשקיעים שאמורים היו להיות יותר שקולים בדעתם.

יעקב

6 תגובות:

אחד אחר אמר/ה...

אחת הטענות של תומכי עסקים ירוקים היא
שהרבה עסקים וביחוד עסקי הזנק נופלים כל הזמן ונכשלים ולכן כישלון של אחוז כזה או אחר של חברות הוא לא עדות לכשלון התעשייה הירוקה.
האם יש לך סטטיסטיקה שמראה איך התעשייה הירוקה עומדת לעומת תעשיות לא ירוקות עם נתונים כלכליים דומים?

אנונימי אמר/ה...

ההבדל העיקרי בין חברות הזנק "ירוקות" לרגילות, בעיקר בארה"ב, הוא שחברות ההזנק הירוקות מקבלות המון כסף מהממשל, או בצורה של מענקים ישירים (כמו במקרה דנן) או בצורה של הבטחת ערבויות, הלוואות בריבית מועדפת, הלוואות עומדות ועוד כל מיני שטיקים, שבסופו של דבר מתורגמים לכסף ציבורי שהולך לידיים פרטיות. לכן, גם אם אחוזי הכשלון דומים כמות הכסף הציבורי שאובדת בעקבות הכשלונות הללו היר לא דומה. זו גם הסיבה לזה שכל חברת הזנק "ירוקה" שפושטת רגל מקבלת כותרת משל עצמה.

אחד אחר אמר/ה...

זה טיעון טוב נגד ביזבוז ממשלתי אבל זה לא טיעון טוב נגד הטכנולוגיה.
(שאני מאמין שהיא באמת עדיין לא כלכלית).
הטענה הזאת של התומכים אומרת שזה נלקח בחשבון שחלק מהעסקים יפלו ושהמטרה היא לקדם את אלו שלא נופלים מהר יותר.
בשביל לשבור את הטיעון הזה צריך להראות שחברות הזנק רגילות במבנה כלכלי דומה יש אחוזי כישלון נמוכים יותר -ואז נקבל אינדקציה שטכנולוגיות הירוקות ברובם אינם בשלות.

יעקב אמר/ה...

חברות הזנק מפתחות מוצר חדש. אני חושב שאלו שנכשלות, נכשלות לרוב בשלב הפיתוח, ולא מגיעות לשלב ההקמה של בתי חרושת לייצור המוני של המוצר. שלב הייצור דורש השקעה כספית גדולה במיוחד, ובדרך כלל ניתן להעריך די טוב אם סיכויי המוצר לפני ההשקעה בשלב הייצור עצמו.

בקטע של האנרגיה הירוקה רצו קדימה, להיכנס לייצור המוני של מוצר (פאנלים סולאריים, מצברים, מכוניות חשמליות) שהיה ידוע מראש שאיננו עומד בכוחות עצמו מבחינה כלכלית.

ידוע לי מזכרון על מוצר אחד שנכשל בשלב של הייצור ההמוני והשיווק - הסגוואי (דו-אופן חשמלי). לדעתי זה מקרה נדיר.

בתעשיות ירוקות לא היה מצב נורמלי של כישלון בהערכת השוק. כולם ידעו שאין למוצרים האלה סיכוי ללא סיבסוד ממשלתי כבד. זהו פלח שוק שנבנה כולו מתוך אמונה בסיבסוד הממשלתי - ביכולת הממשלה לסבסד בסכומי עתק. הכשלון לא היה (אולי) בהערכת השוק אלא בהערכת היכולות של הממשלות. זה תוצאה ישירה מערבוב הממשלות בנושא.

אני לא יכול להמנע מלחשוב שהייתה גם מנה גדושה של אידאולוגיה שהשפיע על בניית העסקים - כמו במקרה של בטר-פלייס. האידאולוגיה גרמה לאנשים להתעלם משיקולים מעשיים.
אני מבין שכול מפתח של מוצר חדש, בחברת הזנק, יש לו אמונה עמוקה ומשוחדת במוצר שלו. אבל - בשלב הייצור נכנסים לתמונה משקיעים יותר זהירים ופחות משוחדים, ומרסנים את בעלי החזון. בתעשיות הירוקות זה לא קרה - כולם נסחפו בהיסטריה המונית.

אחד אחר אמר/ה...

אני מבין מה שאתה אומר-
השאלה שלי היא כזאת-
אפשר לטעון שחלק גדול מהתעשיה הירוקה נפלה היא לא בגלל שהטכנולוגיה לא בוגרת מספיק- אלא מכיוון שזאת התוצאה שתקבל אם תכניס סיבסוד גדול לכל תחום הרבה עסקים לא רווחיים יתפסו טרמפ ויבזבזו הרבה כסף.
השאלה היא האם התעשיה הירוקה מראה אחוז גדול של כשלונות בגלל שהיא ירוקה(מוכוונת אידאולוגיה) או בגלל שהיא מסובסדת על ידי ממשלה?
האם בכלל יש דרך להפריד בין הדברים?

יעקב אמר/ה...

או בגלל שתי הסיבות יחד ?

נכון, זו לא הייתה הבועה היחידה בהיסטוריה. בשנת 2001 התפוצצה בועת ההיי-טק. הנאסדק, שעבר את רף 5000 הנקודות אז, בקושי מגרד את ה 3000 אפילו היום, אחרי 12 שנה.
נכון - בועות זה לא דבר חסר תקדים בכלכלה, אדרבא - זה נפוץ. כול בועה נגרמת על ידי היסטריה המונית, או בז'רגון הפסיכולוגי המקובל היום "דינאמיקה קבוצתית".

כנראה שאנו (האנושות) לא מושלמים, ואין דרך למנוע בועות ומשברים.

זה לא אומר שאלו המעטים שצעקו (אולי במקרה, בטעות) "משוגעים, רדו מהגג" - לא יכולם לבוא עכשיו ולאמור "אמרנו לכם!".