18 באפריל 2012

הדבר המלוכלך ביותר באינטרנט - השמצות גרינפיס

גרניפיס יצאו בקמפיין חדש נגד זיהום תחת הכותרת הסקסית "הדבר המלוכלך ביותר שתמצאו באינטרנט". על פי אנשי גרינפיס יש חברות שמסכנות את האקלים והבריאות ויש לפעול נגדן. בפועל מדובר על קמפיין שמטרתו "ללכלך" על חברות טכנולוגיה המשפרות את חיי כולנו ושכנראה סירבו לכרוע ברך לפני פעילי גרינפיס. 


הנה הטקסט שצורף למכתב:

Apple ,Amazon ו Microsoft בוחרות לבסס את חוות השרתים שלהן בעיקר מאנרגיה שמקורה בפחם. בבחירה זו, מסכנות ענקיות הטכנולוגיה את האקלים והסביבה ופוגעות בבריאות הציבור.
זאת, בעוד שיש כבר פיתרונות זמינים ועילים המבוססים על אנרגיה מתחדשת וירוקה ובהן כבר משתמשות חברות רבות בתעשייה כמו: גוגל, פייסבוק ויאהו. ‬‫הפעלת מרכז הנתונים הקרוי "הענן" צורכת כמויות עצומות של חשמל, ליתר דיוק, כ-623 מיליארד קוט"ש  נצרכים על מנת לאפשר את הפעילות.
על פי נתונים אלו, אילו הענן היה מדינה, צריכת החשמל שלו היתה מדורגת חמישית בעולם!‬

‫בזכותכם כבר הצלחנו לשכנע את פייסבוק לעבור לשימוש באנרגיה ממקורות מתחדשים. ההיגיון והצדק כבר לצידינו, ולמרות שתעשיית הפחם מפעילה לחצים עצומים על ענקיות הטכנולוגיה בניסיון להנציח את ההתמכרות המסוכנת לפחם, הכוח האמיתי נמצא דווקא בידי הצרכנים והלקוחות - כלומר בידיים שלך!‬‫
אז מה עושים? שולחים כבר היום מכתב למנהלי החברות ודורשים להסיר את הענן השחור מהאינטרנט!‬

השאלה שהתעוררה בי למקרא הדמגוגיה הלוהטת הזאת היא כיצד לעזאזל הצליחו חברות כמו גוגל, פייסבוק ויאהו להפוך בין לילה לירוקות ולעבור לשימוש באנרגיה ממקורות מתחדשים? הייתכן שיש "פתרונות זמינים ויעילים המבוססים על אנרגיה ירוקה" שאנו בבלוג הירוק ושאר העולם טרם גילינו?

זוכרים כיצד הגיב ביל גייטס, מייסד ומנכ"ל מיקרוסופט כאשר נשאל על אנרגיות מתחדשות: "שפאנלים סולאריים הם לא יותר מקישוט – הם לא מספקים אנרגיה בכמות רצינית."...  מיקרוסופט היא חברה הסופגת גינויים בקמפיין אך לעומתה  פייסבוק שהיא חברה "ירוקה" ונחמדה מתמודדת בצורה המתבררת מן הדו"ח שחובר בגרינפיס (עמ' 6 סעיף 3):

"Facebook, one of the largest online destinations with over 800 million users around the world, has now committed to power its platform with renewable energy. Facebook took the first major step in that direction with the construction of its latest data center in Sweden, which can be fully powered by renewable energy."
ובכן, פייסבוק לא עברה להפקת אנרגיה מתחדשת יש מאין... היא התחייבה לעשות זאת בעתיד. הצעד הראשון הוא להקים מרכז בשבדיה ולהפעילו באנרגיה מתחדשת ולהצטרף כשותפה לפרופוגנדה של גרינפיס.

שבדיה המייצרת 40% מתצרוכת החשמל שלה באמצעות אנרגיה הידרו-אלקטרית הינה מקרה מיוחד של מדינה שבה יש תנאים מיוחדים המאפשרים להציב סכרים, חלק נכבד אחר מהאנרגיה בשבדיה מיוצר מכורים גרעיניים (הס מלהזכיר) ועל זה כותבים בגרינפיס כי "החשמל שמניע את ה"ענן" מיוצר ברובו משריפת פחם או על ידי תחנות כוח גרעיניות מסוכנות." כלומר, אפילו פייסבוק הטובה והידידותית לסביבה עלולה להימצא במצב בו חלק ניכר מן הקילווטים שיצרכו במתקן שלה בשבדיה ייוצרו על ידי האנרגיה הגרעינית המסוכנת. וגם זה במתקן קטן יחסית בשבדיה. 

הירוקים אוהבים להביא את שבדיה כדוגמא, גם שר הפסטורליה שלנו, גלעד ארדן, טוען מעל כל במה כי עלינו ללכת בדרכה של שבדיה המייצרת 40% מהאנרגיה שלה ממקורות מתחדשים..מופרך ולא רלוונטי לנו אבל כנראה שזה נשמע טוב.

לכן נשאלת השאלה כיצד סוגרים "עיסקת" חסות עם גרינפיס? איך בדיוק הצליחו אנשי פייסבוק להיות מוגדרים כחברה "טובה" לעומת "אפל" האכזרית הפוגעת באקלים ובבריאות? האם זה קשור לתרומה לגרינפיס ואירוח חנפני של הפעילים? מה נדרש ממנהל חברת טכנולוגיה מובילה כיום על מנת להיות מוגדר כחברה "טובה" ולכוון את פעילי גרינפיס להתנפל על המתחרים? 

בשנת 2010 הפיקו אנשי גרינפיס סרטון נגד פייסבוק, אז היא היתה חברה "רעה ומזהמת" ומרק צוקרברג היה מרושע חסר לב המזהם את העולם. האם יתכן שהסרטון עשה את שלו כ"חליפת איומים" משובחת? האם זאת היתה ה"הצעה שאי אפשר לסרב לה" שהובילה למהפך?

הייתי רוצה להיות זבוב על הקיר בחדר בו נסגרה העסקה הזאת... אבל לא הייתי. אך גם בלי להיות שם מה שבטוח הוא שאין בכך שום קשר להפעלת החברה ושירותיה על בסיס אנרגיות מתחדשות שלא קיימות.


והנה הסרטון "פיסבוק: פחם לא ידידותי"... הכולל הצעה שאי אפשר לסרב לה לצוקרברג...

3 תגובות:

יעקב אמר/ה...

גוגל הציבה בחזית בנין המשרדים המרכזי שלה קופסה המייצרת "חשמל מתחדש" - לא זוכר בדיוק מאיזה סוג. כמובן - זה לא מייצר חשמל, זה מייצר יחסי ציבור. החשמל בא מתחנות הכוח הפחמיות. אבל בתור יחסי ציבור - זה טוב.
גוגל גם מאמינה באנרגיה סולארית, עובדה - היא השקיעה 168 מיליון דולר בחברת Brightsolar שבונה תחנת כוח טרמו-סולארית בקליפורניה. לדעתי זה מחיר קצת יקר עבור יחסי ציבור, אז בטח הם עשו זאת מתוך אמונה. יכול להיות גם שירוויחו מהשקעה זו, בזכות המנדטים של ממשלת קליפורניה.

כול העסק של אנרגיה מתחדשת הוא, כעת (בלי לנבא על העתיד) עסק המבוסס על אמונה ויחסי ציבור, באידיש - לופט-געשפטן (בהתגלמות העכשוית של ביטוי מכובד זה).

אני שם בדוי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
ביולוג ירושלמי אמר/ה...

יש חדש בנושא הזה?...
יכול להיות מאוד מעניין לדעת מה קרה מאז 2012 והאם גוגל ואפל ועמה-זון הן כבר נחמדות לסביבה מבחינת גרינפיס או שעדיין לא בחלוף השנים.
.
ובכל מקרה של חוות שרתים, אני טועה או שאת רובן ממקמים במדינות מאוד קרות דווקא בגלל כל עניין צריכת האנרגיה והחום הרב שחוות השרתים יוצרות, הלא כן?