4 בדצמבר 2012

יש שפע של נפט, פרק 35

המנטרה הרגילה של המודאגים הירוקים היא "הנפט הולך ואוזל, חייבים להיגמל מנפט". אולי חייבים להיגמל ואולי לא, אבל הנפט לא אוזל, האנשים האלה לא יודעים מה הם מדברים, או שיודעים אבל אוהבים להטעות ולהפחיד.

תפוקת הנפט של ארה"ב הולכת ועולה, ואנליסטים רבים כבר מעניקים לה את התואר "אמריקה הסעודית".
הודות לטכנולוגיית הפקת נפט מפצלים, התפוקה עולה וצפויה להמשיך ולגדול, מה שצפוי להכביד על התשתיות, ולהוביל לצניחה במחירים. האנליסטית סבינה שלס מבנק אוף אמריקה מריל לינץ', למשל, צופה כי בשנתיים הקרובות מחיר הנפט מסוג טקסס מתוק ייפול ל-50 דולר לחבית, לעומת רמה של 89 דולר לחבית כיום.
הזינוק בהיצע האנרגיה בארה"ב, והירידה בהישענותה על מקורות זרים, הם אחד הסיפורים הכלכליים המרכזיים ביותר בארה"ב כרגע. והגרפים הבאים מסבירים מדוע.
 
הזינוק בנפט היה כה מהיר, שהוא מכביד על התשתיות בארה"ב. יצרניות נאלצות להעביר אותו ברכבות, משום שאין דרך אחרת לעשות זאת. 2012 היתה שנה נהדרת בחזית הזאת.
מסתמן שהזינוק הזה רק מתחיל. התפוקה המקומית היומית של נפט וגז צפויה לזנק בשנים הבאות, לפי תחזית סוכנות האנרגיה הבינלאומית

אם נרצה, ולא נתקע מקלות בגלגלים שלנו, תוכל גם ישראל להיות מעצמת נפט (בנוסף למעצמת גז) על ידי ניצול המרבצים שלה בחבל עדולם ובים.

אז, המודאגים יכולים להירגע. לא חסר ולא יחסר נפט, בעתיד הנראה לעין.
מה שאנו צריכים להיגמל ממנו זה הרטוריקה המטעה על מחסור בנפט.

יעקב

אין תגובות: