26 בינואר 2013

חוסר שפיות אופנתית


אופנת ההיסטריה החממיסטית דוחפת אנשים ואירגונים למעשים שקשה להגדיר אותם אחרת מאשר "בלתי שפויים". חוסר שפיות זה מה שמאפיין אנשים שמתיחסית לפאנטזיות ודמיון כאל מציאות, ואינם מבחינים בין מציאות לבין מאוויים דמיוניים. אם בן אדם בודד לוקה בתסמין זה שולחים אותו מיד לטיפול, אבל אם חברה שלמה נסחפת באופנה אידאולוגית לא מציאותית, המצב קשה.

קחו למשל את EPA  - הסוכנות הממשלתית האמריקאית לשמירה על איכות הסביבה. היא תיקנה תקנות המחייביות (מכוח חוק) את בתי הזיקוק למהול את הדלק באתנול צלולוסי "מתקדם". לא סתם למהול אלא חייבו אותם להשתמש בכמות המפורשת ונקובה, והולכת וגדלה, עד 20 מיליון גאלון בשנת 2012. הצרה היא שלא קיים דבר כזה "אתנול צלולוסי".

החובה של האתנול הצלולוסי היא בנוסף, ובנפרד, מהחובה למהול בדלק אתנול מתירס, (אתנול "מפגר") דהיינו – לשרוף את האוכל שלנו בתור דלק. עכשיו כבר מסכימים כול הגורמים, כולל הארגונים הירוקים שלחצו בהתחלה, שאתנול מתירס ומצמחי מאכל זה דבר מיותר ומזיק שאינו משיג שום תועלת בנושא הסביבה, הפליטות או הקיימות. עכשיו, גם הארגונים הירוקים מתנגדים לאתנול מתירס, אבל ה EPA איתנה בתקנותיה, ועדיין מחייבת יצרני דלק להשתמש במיליארדים של גאלונים של אתנול "מפגר". זה כשלעצמו כבר מעיד על בלתי שפיות מתקדמת.

האתנול הצלולוסי הוא חיה אחרת, הוא אתנול "מתקדם" – שמיוצר לא מצמחי מאכל אלא מעשבים, גזם, פסולת חקלאית ועצים. הרעיון הוא שהאתנול ה"מתקדם" אינו מתחרה עם ייצור המזון. הבעיה היא שאין דבר כזה. עוד לא מייצרים אתנול "מתקדם". עוד לא פוצחו התהליכים הכימיים המאפשרים את ייצורו. אומנם הוקמו בארה"ב מספר מפעלים שטוענים שייצרו אתנול צלולוסי בעתיד, אבל הם עדיין לא מייצרים. למרות זאת, התקנות של EPA המחייבות שימוש בחומר לא קיים, והמטילות קנסות על מי שמפר אותן. קשה להגדיר זאת אחרת מאשר "אי שפיות".

בית משפט פדרלי לערעורים במחוז קולומביה (ואשינגטון) קבע שאכן המכסות של האתנול הצלולוסי מבוססות על פאנטזיות, ולא על אומדן ריאלי של מה שיש.

was based on wishful thinking rather than realistic estimates of what could be achieved.

בית המשפט קבע שהתקנות, שהותקנו בעיקבות חקיקה של הקונגרס, כוונו כדי לאלץ את התעשייה לפתח מוצרים שמקדמים יעדים סביבתיים. אבל, אי אפשר לכפות על תעשיית הדלק להשתמש במוצר שלא הם אמורים לפתח, ושעדיין לא קיים בשוק.

בכלל הרעיון הזה שהקונגרס או ה EPA מחייבים, בחוק, את ה"תעשייה" לייצר מוצרים שאינם קיימים, וצריך לפתח אותם – זה כשלעצמו מעשה מטורף, הייתי אומר הטירוף של האמונה בכוח. לא ניתן לפתח מוצרים ותהליכים בכוח. תהליך המחקר וההמצאה אינו משהו שאפשר לעשות ב"פקודה". אתה לא יכול לתת פקודה ל"תעשייה": תמציאו לי מה שאני רוצה. גם הממשלה הכול יכולה (כלומר בעלת הכוח והכסף) אינה פטורה מכפיפות לחוקי הטבע.

טוב שיש עדיין בתי משפט בארה"ב, עם שופטים יותר שפויים, שמנסים לרסן את ההתנהגות הבלתי שפוי של גורמים בממשל שאצלם האידיאולוגיה היא מעל למציאות.
יעקב

2 תגובות:

אחד אחר אמר/ה...

אי אפשר באותו מנגנון משפטי להפטר מהאתנול על בסיס התירס?

יעקב אמר/ה...

שאלה טובה.
אבל על בסיס המכסות והמנדאטים קמה תעשייה של אתנול שהושקעו בה עשרות מיליארדים של דולרים. אי אפשר לזרוק את זה לפח, הם יתבעו את הממשלה ויבקשו פיצויים, בצדק.

מה שניתן וצריך לעשות (אם הם היו שפויים) זה להקפיא את המכסות, לעצור את העלייה המתמדת שלהן, ולחסום הקמה של מפעלים חדשים.
גם את זה לא עושים...